0

 

تحقیقات سرحدیه (نسخه خطی)


این کتاب را به کتابخانه مورد علاقه خود بیفزایید.

توضیحات

تحقیقات سرحدیه (رساله در…)(میرزا جعفرخان مشیرالدوله.)

شماره بازیابی: ۲۷۷۵/۱
شماره مدرک کتابخانه مجلس: IR‮‭۱۰-۳۵۱۲۰‬‬
زبان اثر: فارسی
سر شناسه: ح‍س‍ی‍ن‍ی‌ ت‍ب‍ری‍زی‌، ج‍ع‍ف‍رب‍ن‌ م‍ح‍م‍دت‍ق‍ی‌، ‏‫ – ‏۱۲۷۹ق‌.‏‬
عنوان و نام پدیدآور: تحقیقات سرحدیه (رساله در…)/ میرزا جعفرخان مشیرالدوله.
تاریخ کتابت: اواخر قرن ۱۳ق.
نام خاص و کمیت اثر: ص ۱-۲۱۱٫
قطع: ‮خشتی. ‭۱۳/۵‬*‭۲۱‬سم. ‭۳۴۳‬ص. ‭۱۲‬س.‬
آغاز، آغازه، انجام، انجامه: ۱الحمدلله الذی اسری بعبده لیلا من المسجد الحرام الی المسجد الاقصی…
۲مایه نیکنامی موبد دولت جاوید فرجام آید.
«و الحمدلله رب العالمین اولا و آخرا و الصلوه و السلام علی نبیه محمد و آله الطاهرین باطنا و ظاهرا قد وقع الفراغ من التالیف فی اوایل سنه اثنین و سبعین بعد الالف و ماتین من الهجره».
درویش پاشا نماینده دولت عثمانی در این کمیسیون نیز کتابی در اثبات دعاوی دولت عثمانی نوشته که به عنوان «خاطرات درویش پاشا» در استانبول در ۱۲۹۶ق. چاپ شده و در ۱۳۳۰ق. مرحوم محمدعلی تربیت آن را به فارسی ترجمه کرده است.
میرزا جعفرخان مشیرالدوله مولفات دیگر هم دارد از آن جمله خلاصه الحساب که در تهران در ۱۲۶۳ق. چاپ شده است.
نوع کاغذ:فرنگی رگه‌دار و شکری نازک.
تزئینات جلد:تیماجی داغ کرده.
ترجمه لایحه ترکی در تشخیص حدود ایران و عثمانی، ص ۳۸۷-۳۳۴٫
عهدنامه میان ایران و عثمانی، ص ۳۳۷-۳۴۳٫
یادداشتهای مربوط به عنوان و پدیدآور: مولف از رجال نامی دربار محمدشاه و ناصرالدین شاه بوده و پس از میرزا تقی، وزیر تبریز بود درسال ۱۲۳۰ق. از دربار فتح‌علی‌ شاه برای تحصیل مهندسی به انگلستان رفت و در خاتمه تحصیل به ایران بازگشت و وارد خدمات دولتی شد. در ۱۲۵۲ق. سفیرکبیر ایران در استانبول شد و تا ۱۲۶۰ق. در این ماموریت بود و در ضمن با نمایندگان بعضی از دول اروپا که در استانبول بوده‌اند، عهدنامه‌های چند امضا کرده از آن جمله عهدنامه‌ای با دولت بلژیک در ۱۲۵۷ق. و عهدنامه‌ای با اسپانیا و در ۱۲۶۰ق. او ار مامور کردند که عضو کمیسیونی که مامور جلب رضایت ایران از کشتار اتباع ایران که در ۱۲۵۹ق. که در کربلا کشته شده بودند باشد ولی به واسطه کسالت این ماموریت را نتوانست انجام دهد و در تبریز بستری شد و میرزا تقی خان امیرکبیر که در آن زمان وزیرنظام بود به جای او به ارزروم رفت. سپس در ۱۲۶۴ق. در جلوس ناصرالدین شاه با میرزا تقی‌خان امیرکبیر مامور تهیه وسایل عزیمت شاه از تبریز به تهران شد و در همان زمان نماینده ایران در کمیسیون تعیین سرحد میان ایران و عثمانی شد و این کتاب را در همان ماموریت نوشته است. در ۱۲۷۵ق. به ریاست دارالشورای دولتی برقرار شد و در ۱۲۷۷ق. به سفارت فوق‌العاده مامور لندن شد و در بازگشت از آن سفر متولی آستان قدس رضوی گشت و در همانجا در حدود سال ۱۲۸۲ق. درگذشت. این کتاب را مولف در بازگشت از آن سفر در تهران تالیف کرده و در آن مشاهدات خود و نتیجه اقدامات خویش را با ذکر دعاوی دولت ایران به تفصیل بیان کرده و در پایان نوشته است:
وضعیت استنساخ نسخه: این نسخه از روی نسخه اصلی نوشته شده و کاتب در پایان آن رقم کرده است: «برحسب فرمایش جناب مستطاب اجل اکرم افخم اعظم قوام‌الدوله العلیه العالیه وزیر امورخارجه ادام‌الله اقباله العالی این کتابچه سرحدیه دولت علیه ایران را مع دولت عثمانی بنده درگاه هادی ولد نصرالله خان غلام پیشخدمت نوری منشی وزارت خارجه نواده جناب جلالتمآب صدیق‌الملک رئیس وزارت خارجه تحریر کرد و بعد از اتمام هم مقابله و تصحیح نمود حتی‌المقدور فی جمعه غره ربیع‌الثانی هزار و سیصد و هشت هجری باری‌ییل».
یادداشتهای مربوط به مشخصات ظاهری اثر: نوع خط:شکسته تحریری.
یادداشتهای مربوط به نمایه ها، چکیده ها و منابع اثر: ماخذ فهرست: مجلد چهارم، صفحه ۳۵۶۸-۳۵۶۹٫
صحافی شده در این جلد: لایحه در باب خط سرحدی ایران و عثمانی، ص ۲۱۵-۲۸۱٫
تاریخ: ۲۰۱۳۱۲۱۶
محل و شماره بازیابی: ۱۱۲۸۸۹

توضیحات تکمیلی

تعداد صفحات

176

حجم (مگ)

46

شناسنامۀ کتاب

کتابخانه فانوس

نوع فایل

اسکن شده

دیدگاهی دارید؟