0

 

تذکره شعرای کشمیر بخش سوم


این کتاب را به کتابخانه مورد علاقه خود بیفزایید.

توضیحات

این کتاب حاصل تلاش سید حسام الدین راشدی است که از روی ۵۰۰ منبع نام و شرح حال ۶۷۸ شاعر خطه کشمیر را جمع آوری کرده است. نام و شرح زندگانی، آثار و اشعار آنان در چهار جلد و به ترتیب حروف الفبا فهرست شده است. در جلد اول شاعرانی که اول نامشان الف تا شین است معرفی شده اند.

در جلد دوم (از صاد تا غین) شاعرانی چون صائب، صهبا، طالب، طغرای مشهدی و شاعران دیگر معرفی شده اند. جلد سوم نیز (فاء تا میم) شامل ۶۹ شاعر از جمله فانی، فیضی، قدسی و کلیم است.

چندین عکس و نسب نامه نیز همچون جلد دوم،‌ ضمیمه شرح حال این شعرا شده است. در جلد چهارم (حروف نون تا یاء) هم شرح حال و اشعار ۱۲۹ شاعر بررسی شده که برخی از این شعرا، برای اولین بار معرفی شده اند.

در پایان کتاب نیز تکمله ای افزوده شده و شاعران از قلم افتاده معرفی شده اند. فصلی نیز به عنوان «کشمیر در شعر فارسی» آورده شده که شامل اشعاریست که کلمه کشمیر در آن به کار رفته و از سده چهارم تا چهاردهم را در بر میگیرد. مثنوی محمود و ایاز زلالی، شهر آشوب فصاحت خان راضی و تمامی اشعار طالب آملی در این فصل نقل شده است که بسیاری از این اشعار، دست اول است.

علاوه بر فهرست نامهای کسان، جغرافی و نامهای کتب، مصادر و کتب تاریخ و تذکرههای راجع به کشمیر نیز فهرست شده است. این کتاب مهم و با ارزش در سال ۱۹۶۹ میلادی و بار دیگر در سال ۱۹۸۳ مطابق با ۱۳۴۶ شمسی به طبع رسید.

توضیحات تکمیلی

نویسنده

اصلح متخلص به میرزا
(م‍ی‍رزا، م‍ح‍م‍داص‍ل‍ح‌ ب‍ن‌ م‍ح‍م‍داس‍ل‍م‌ )

مترجم

به کوشش: حسام الدین راشدی

تعداد صفحات

600

حجم (مگ)

12.9

نوع فایل

اسکن شده

شناسنامۀ کتاب

مکان چاپ: پاکستان/لاهور
ناشر: اقبال آکادمی پاکستان، لاهور
تاریخ چاپ: ۱۹۸۳ میلادی
تیراژ: ۱۰۰۰
نوبت چاپ: دوم
زبان: اردو/فارسی

دیدگاهی دارید؟