0

 

تذکره شعرا (نسخه خطی)


این کتاب را به کتابخانه مورد علاقه خود بیفزایید.

توضیحات

تذکره شعرا

شماره بازیابی: ۸۹۹
شماره مدرک کتابخانه مجلس: IR‭۱۰-۱۹۲۹۵‬
زبان اثر: فارسی
عنوان و نام پدیدآور: تذکره شعرا [نسخه خطی]
کاتب: میرزا علی اکبر گنجعلی خانی.
تاریخ کتابت: ۱۲۶۲ق.
قطع: رحلی. ۲۱*۳۰سم. ۲۴۴گ. ۱۵س در متن و ۱۹ در حاشیه.
یادداشتهای مربوط به مشخصات ظاهری اثر: نوع خط:شکسته نستعلیق.
تزئینات نسخه:صفحات مجدول و بر دو صفحه در اول و چند صفحه در آخر و در میان نسخه پس از تاریخ نام برده بالا اشخاص متعددی مطالبی نوشته‌اند.
نوع کاغذ:فرنگی.
تزئینات جلد:تیماجی.
در دو مجلس نقاشی که در ابتدای نسخه می‌باشد یکی از شعرا به نام «مطلع الشعرا» نامیده و در فهرستی که از شعرای این مجموعه نیز در اول نسخه می‌باشد چنین شاعری نام برده شده ولی در نسخه اشعاری از او نیست و در کتب تذکره و سیر بدین نام تاکنون بر نخورده‌ام.
یادداشتهای مربوط به نسخه موجود: ۱در پاره‌ای از صفحات که سفید بوده چون ص ۱۶ و ۱۶۶-۱۷۳ و ص ۴۸۳-۴۸۶ اسماعیل شاملو و مهدی عراقی از خود و قاآنی و شعرای دیگر ابیاتی بر این مجموعه به سالهای ۱۲۹۹ و ۱۳۰۴ق. افزوده‌اند. پیش از شروع به نگارش اصل نسخه در ص ۳ و ۴ دو مجلس صورت دارد که هر یک تمام عرض و صفحه را فراگرفته و شبیه ۲۸ نفر از شعرا که قبلا ذکر شده، بر آنها کشیده شده، در ص ۱۵ نیز در یک صفحه شبیه حضرت پیغمبر اکرم (ص) در هنگام رفتن به معراج می‌باشد و در ص ۱۷۴ شبیه همام تبریزی در هنگام نصیحت به جوانی نیکو منظر به مناسبت غزلی که این بیت مطلع او است: ما میرویم و داده ترا یادگار دل/ مشکل بود حکایت دل زینهار دل نیز کشیده شده، از لحاظ صنعت نقاشی چندان ارزشی ندارد.
یادداشتهای مربوط به نمایه ها، چکیده ها و منابع اثر: ماخذ فهرست: مجلد دوم، صفحه ۱۴۳۱٫
یادداشتهای مربوط به خلاصه یا چکیده: این تذکره منتخبی از اشعار شعرایی می‌باشد که زیر این سطرها نام آنها را یاد می‌نمائیم. گردآورنده در جایی تصریح یا اشاره‌ای به نام خود ننموده و تقریبا شامل ۱۶۰۰۰ بیت از غزلیات و قصائد و رباعیات ۲۷ شاعر است که بیشتر آنها از مشاهیر شعرا و اهل عرفان بوده‌اند. نام شعرایی که اشعار آنها در این تذکره ثبت شده به ترتیب این است: ۱٫ احمد جامی ص ۱-۱۶٫ ۲٫ عطار ص ۱۶٫ ۳٫ مولوی (منتخب از دیوان شمس) ص ۷۱٫ ۴٫ سعدی ص ۱۴۲٫ ۵٫ همام ص ۱۷۴٫ ۶٫ اوحدی ص ۱۸۲٫ ۷٫ عراقی ص ۲۲۲٫ ۸٫ امیر حسینی ص ۲۶۹٫ ۹٫ عماد ص ۲۸۶٫ ۱۰٫ حافظ ص ۲۹۸٫ ۱۱٫ عالم ص ۳۲۶٫ ۱۲٫ خواجو ص ۳۳۲٫ ۱۳٫ حسن دهلوی ص ۳۴۹٫ ۱۴٫ نژادی ص ۳۷۱٫ ۱۵٫ سلمان ساوجی ص ۳۷۷٫ ۱۶٫ امیر خسرو دهلوی ص ۳۹۰٫ ۱۷٫ عبید زاکانی ص ۴۰۰٫ ۱۸٫ جلال عضد ص ۴۰۳٫ ۱۹٫ ناصر ص ۴۰۹٫ ۲۰٫ زینی ص ۴۲۹٫ ۲۱٫ عصامی ص ۴۳۲٫ ۲۲٫ محبی ص ۴۳۶٫ ۲۳٫ بساطی ص ۴۴۴٫ ۲۴٫ شاهی ص ۴۵۹٫ ۲۵٫ قدیمی ص ۴۷۳٫ ۲۶٫ جدیدی ص ۴۷۵٫ ۲۷٫ عارفی ص ۴۷۶-۴۸۲٫
محل و شماره بازیابی: ۱۱۴۹۰۶

توضیحات تکمیلی

تعداد صفحات

125

حجم (مگ)

51

نوع فایل

اسکن شده

دیدگاهی دارید؟