0

 

تعامل نهضت آزادی با مرجعیت و نهضت روحانیت


این کتاب را به کتابخانه مورد علاقه خود بیفزایید.

توضیحات

موضوع کتاب حاضر، بررسی تعامل نهضت آزادی ایران با مرجعیت و نهضت روحانیت در سال‌های ۱۳۴۱ تا ۱۳۴۳ است. پرسش‌هایی که نویسنده به شرح و بحث درباره آن‌ها پرداخته از این قرارند:
در فرایند فعالیت‌ سیاسی نهضت آزادی ایران در نخستین سال‌های تاسیس آن که متقارن با وقوع نهضت روحانیت علیه نظام حاکم بود، چه تعاملی بین آن دو به وجود آمد؟؛ چه مولفه‌هایی در این تعامل نقش داشتند و در نهایت این رویکرد متقابل چه پیامدها و دستاوردهایی برای نهضت آزادی و روحانیت به دنبال آورد؟ در پاسخ به این پرسش‌ها، نخست ضمن اشاره‌ای مختصر به تاسیس نهضت آزادی، نقش و عملکرد آن تشکل در جریان مبارزات مرحله اول نهضت امام خمینی (ره) در فاصله سال‌های ۲ – ۱۳۴۱، نیز حمایت‌های آن از این نهضت به تفصیل بررسی شده است. محور دوم بحث شامل دو بخش است.
در بخش نخست عکس‌العمل مراجع و علما در قبال صدور حکم دادگاه بدوی سران نهضت آزادی بررسی شده است. در بخش دوم نیز مجددا واکنش‌های آیات عظام، میلانی، مرعشی، نجفی، خمینی (ره)، روحانی، محلاتی و کمره‌ای درباره حکم صادره دادگاه تجدید نظر سران آن تشکل بررسی می‌شود. کتاب با تصویر نمونه اسناد و اشخاص به پایان می‌رسد.

توضیحات تکمیلی

نویسنده

رحیم روحبخش‌الله‌آباد

تعداد صفحات

17

حجم (مگ)

2.4

نوع فایل

اسکن شده

شناسنامۀ کتاب

شماره کتابشناسی ملی م‌82-20955
سرشناسه روحبخش‌، رحیم‌، –
عنوان و نام پدیدآور تعامل نهضت آزادی با مرجعیت و نهضت روحانیت‌/ رحیم روحبخش‌
مشخصات نشر تهران‌: صمدیه‌، 1382.
مشخصات ظاهری شش‌، 163 ص‌.نمونه‌
وضعیت فهرست نویسی فهرستنویسی قبلی‌
یادداشت کتابنامه به‌صورت زیرنویس‌
موضوع نهضت آزادی — ایران‌
موضوع روحانیت — ایران — فعالیتهای سیاسی‌
رده بندی کنگره DSR1535 /ن9ر9 1382
رده بندی دیویی 955/0824452

دیدگاهی دارید؟