0

 

تفسیر قرآن (نسخه خطی)


این کتاب را به کتابخانه مورد علاقه خود بیفزایید.

توضیحات

تفسیر قرآن(از: ناشناخته.)

شماره بازیابی: ۱۷۴۶۴
شماره مدرک کتابخانه مجلس: IR‮ ‭۱۰-۲۵۷۳۶
زبان اثر: فارسی
عنوان و نام پدیدآور: تفسیر قرآن/ از: ناشناخته.
تاریخ کتابت: از سده ۱۱ و ۱۲ق.
قطع: ‮‭۲۵/۵‬*‭۴۰‬سم. ‭۲۴۲‬گ. ‭۳۵‬س.‬
آغاز، آغازه، انجام، انجامه: ۱آغاز افتاده: … دایم‌تر است از حجت جاهل متحیر و هر دو ایشان حیرانند هلاکند گمان مکنید که شک می‌کنند… مقدمه در فضل قرآن و قرآن خوانان و ثواب قرائت آن. مرویست از رسول الله صلی‌الله علیه و آله که فرمود بدرستی که این قرآن ادب خداست پس بیاموزید از ادب خدا چندانکه توانید… سوره فاتحه هفت آیه است و در مکه نازل شده است و بعضی گفته‌اند در مدینه و بعضی گفته‌اند دوبار نازل شده است یکبار در مکه و یکبار در مدینه و اسماء مشهوره این سوره ده است: فاتحه الکتاب… فضل این سوره، از ابی بن کعب گفت فرمود رسول‌الله صلی‌الله علیه و آله که هر مسلمان بخواند فاتحه الکتاب بدهند او را چندان ثواب که گویا دو ثلث قرآن خوانده است… بسم‌الله الرحمن الرحیم اسم نام الله خدای سزای بندگی، رحمن و رحیم بخشنده مبالغه در رحمن زیاده از رحیم است از برای آنکه زیادتی بنا دلالت می‌کند بر زیادتی معنی.
۲(گ ۲۲۸ر) سوره یوسف، در مکه نازل شد عدد آیه آن به اجماع صد و یازده است. فصل آن ابی بن کعب روایت کرد از رسول صلی‌الله علیه و آله که فرمود تعلیم کنید به بندگان خود سوره را… بسم‌الله الرحمن الرحیم. الر تلک آیات الکتاب المبین. بالله و جبرییل و رسول قسم که این آیها در کتاب مبین است. گذشت سخن در الم و الر و امثال آن در سوره البقره و بعضی به طریقی که ترجمه شد تفسیر کرده‌اند… (گ ۲۴۲پ)… که دار باقی بهتر از فانی است از برای اهل تقوی و ورع. «حتی اذا استیاس الرسل و ظنوا انهم قد کذبوا جاءهم نصرنا فنجی من نشاء و لا یرد باسنا عن القوم المجرمین». استیاس نومید شدن. باس سختی و عذاب. یعنی تا آنکه ناامید شدند پیغمبران و گمان بردند به آنکه ایشان دروع گفته شده‌اند آمد ایشان را نصرت و یاری ما پس رهانیده شد که می‌خواهیم.
از مجمع البیان طبرسی و جامع الاخبار و من لایحضره الفقیه و اربعین شیخ بهایی؟ نقل می‌کند، بنابراین باید مربوط به سده‌های یازدهم یا حداکثر دوازدهم هجری باشد؟
تزئینات متن:عناوین و نشانی‌ها شنگرف. آیات معرب.
رکابه نویسی:دارد.
تزئینات جلد:تیماج قهوه‌ای دو رو عطف و سجاف تیماج فرنگی.
قبل از شروع به تفسیر سوره‌ها، مقدمه‌ای کوتاه در فضل قرآن و قرآن خوانان و ثواب قرائت آن دارد.
در تفسیر سوره‌ها، در ابتدا به تعداد آیات هر سوره و مکی و مدنی بودن آن اشاره می‌کند. سپس فضل سوره را برمی‌شمارد و پس از آن به صورت مزجی به ترجمه و تفسیر آیات می‌پردازد. در جایی از تفسیر سور مائده در ذیل آیه «و کتبنا علیهم فیها ان النفس بالنفس…» گوید: «جامع این کتاب غفرالله له ذکر کرد احادیث ائمه را در علیهم السلام در قصاص و دیه در سوره البقره، در آیه (کتب علیکم القصاص) و در این مقام اعاده نمی‌شود».
یادداشتهای مربوط به عنوان و پدیدآور: علی‌رغم جستجوی بسیار نام کتاب و مولف بدست نیامد و در تطبیق با منهج الصادقین و خلاصه المنهج و مبین نورالدین محمد کاشانی و تفسیر گازر معلوم شد، غیر از آنهاست.
یادداشتهای مربوط به مشخصات ظاهری اثر: نوع خط:نستعلیق.
یادداشتهای مربوط به نسخه موجود: ۲در حاشیه تصحیح شده.
یادداشت عملیات: از طرفین افتادگی دارد.
یادداشتهای مربوط به نمایه ها، چکیده ها و منابع اثر: ماخذ فهرست: جلد ۴۸، صفحه ۱۵۹-۱۶۰٫
یادداشتهای مربوط به خلاصه یا چکیده: ترجمه و تفسیر مزجی متوسطی است بر قرآن کریم بر اساس روایات شیعی در سه جلد. نسخه حاضر جلد اول کتاب است و از سوره حمد تا یوسف را در بردارد.
موضوع (اسم عام یا عبارت اسمی عام): تفسیر
تاریخ: ۲۰۱۲۱۱۲۱
محل و شماره بازیابی: ۱۲۰۸۶۲۹

توضیحات تکمیلی

تعداد صفحات

249

حجم (مگ)

66

نوع فایل

اسکن شده

دیدگاهی دارید؟