0

 

حجت موجه پاره‌ای از اختلاف نظرهای شیعه و اهل سنت در مهدویت


این کتاب را به کتابخانه مورد علاقه خود بیفزایید.

توضیحات

حجت موجه: مهم‌ترین اختلاف‌نظرهای شیعه و اهل سنت در مهدویت

«حجت موجه پاره‌ای از اختلاف نظرهای شیعه و اهل سنت در مهدویت»، اثر فارسی مصطفی اسفندیاری، پژوهش و تحلیل اندیشه‌های فرق و مکاتب مختلف درباره مهدویت با تاکید بر بررسی موارد اختلاف شیعه و سنی است.

کتاب با مقدمه مؤلف آغاز شده و مطالب در شش فصل ارائه گردیده است.
نویسنده در خلال مباحث، ضمن یافتن مهم‌ترین اختلاف نظرهای شیعه و سنی درباره مهدویت، تلاش کرده پاسخ‌های دقیق، مستند و مستدلی را برای پرسش‌های موجود در این زمینه، از قبیل این که «آیا مهدی یک عنوان عام بوده و یا شخص معینی است؟»، «نام او و پدرش چیست؟»، «آیا متولد شده و یا در آینده به دنیا خواهد آمد؟» و… یافته و از ره گذر واکاوی در متون متواتر و صحیح دینی تاریخی، نتایج ارزشمندی به دست آورد.
وی به دنبال اثبات این است که از دیدگاه شیعه، مهدی موعود عجّل‌الله‌فرجه‌الشریف برای تداوم امر ولایت و امامت متولد شده و روزی به اذن خداوند ظهور خواهد کرد؛ اما سنیان معتقدند او در آینده متولد خواهد شد.
او ضمن بررسی مفاهیم مهدویت، مهدی، انتظار فرج، موعود و فوتوریسم، به مشترکات ادیان در این خصوص پرداخته و مبانی و مستندات قرآنی و روایی مهدویت را آورده است.
وی ضمن دفاع از تواتر احادیث مهدویت، به ارائه دیدگاه‌های عالمان غیرشیعی پرداخته و موارد اختلاف آن‌ها را با مبانی شیعه مشخص کرده است. او سپس اثبات می‌کند که اندیشه مهدویت، از باورهای اصیل اسلامی است که در قرآن و سنت نبوی ریشه دارد.
در فصل آخر که به منکران مهدویت اختصاص یافته، نگرش ابن خلدون و عبدالله بن زید آل محمود نقد شده است.
کتاب، حاصل پایان نامه نویسنده در مقطع کارشناسی ارشد در رشته فلسفه و کلام اسلامی بوده و نکته قابل تامل آن، جمع بندی و نتیجه گیری در پایان هر فصل می‌باشد که به صورت خلاصه آورده شده است.

توضیحات تکمیلی

نویسنده

مصطفی اسفندیاری

تعداد صفحات

406

حجم (مگ)

21.5

نوع فایل

اسکن شده

شناسنامۀ کتاب

شماره کتابشناسی ملی م85-31309
سرشناسه اسفندیاری، مصطفی.
عنوان و نام پدیدآور حجت موجه/مصطفی اسفندیاری (فقیه).
مشخصات نشر تهران: بصیرت: حکمت، 1385.
مشخصات ظاهری 416 ص.
یادداشت فیپا
یادداشت کتابنامه: ص. 395 – 406؛ همچنین به‌صورت زیرنویس.
موضوع محمدبن‌حسن (عج)، امام دوازدهم، 255ق.
موضوع مهدویت.
رده بندی کنگره BP244/الف56ح3 1385
رده بندی دیویی 297/462

دیدگاهی دارید؟