0

 

حریم در ایران: الگویی جهت اجرائیات مهندسی و مدیریت پایدار اکوسیستم


این کتاب را به کتابخانه مورد علاقه خود بیفزایید.

توضیحات

همگام شدن افزایش جمعیت و نیازهای آنان با پیشرفت و استفاده از تکنولوژی و فناوریهای نوین، امکان دخل و تصرف انسان در منابع طبیعی و کنترل همه جانبه آن به منظور بهبود و افزایش شاخصهای اجتماعی و اقتصادی را فراهم نموده و موجب شده است که انسان نیازهای خود را در کمترین سطح، تولید یا از دورترین مکانهای بهره برداری و تولید به نزدیک ترین محلهای مصرف انتقال و سبب ایجاد تغییراتی گسترده در طبیعت و اجزای اکوسیستم شود.

توسعه افسار گسیخته شاخص های اجتماعی و اقتصادی به واسطه رفاه بشریت، دارای اثرات نامطلوبی در سطح کره زمین می باشد؛ لذا برای جلوگیری از این اثرات نامطلوب، به کارگیری شیوه های مدیریتی صحیح و اتخاذ تصمیمات مناسب ضروری و اجتناب ناپذیر می باشند. گاها وضع برخی قوانین محدودکننده نیز می تواند به نوعی مدیریتی موثر و کارا تلقی شود؛ زیرا هرگونه فعالیتی نیازمند قوانین شفاف و کارا جهت جلوگیری از سواستفاده، هرج و مرج و ایجاد تغییرات جبران ناپذیر می باشد.

یکی از قوانین مهم در مدیریت اجزای طبیعت و اکوسیستم، مبحث رعایت حریم به عنوان قانونی مدیریتی می باشد؛ چرا که حریم در کلیه امور و فعالیتهای بشر دارای جایگاه ویژه ای است. آنگونه که رعایت آن در هر زمینه و فعالیتی سبب عدم تداخل و عدم برهم خوردن تعادل می شود و مسبب رسیدن به توسعه پایدار در اکوسیستم و طبیعت و همچنین بهره برداریها و اجرائیات مهندسی تسهیلگر در زمینه نیازهای انسان با نقشهای نهفته در رعایت آن می باشد.

این کتاب در هشت فصل با دیدگاهی متفاوت و برگرفته از نگرش مدیریت جامع آبخیزداری، به جامعیت قانون مدیریت حریم در کنترل فعالیت¬های انسان و جلوگیری از آثار نامطلوب آنان براجزای طبیعت و اکوسیستم با هدف دستیابی به توسعه پایدار و ارائه الگو و راهنمایی مناسب برای مکانیابیها پرداخته است. که فصلهای آن به شرح زیر و با زبان و مفهومی ساده برای دانشجویان، کارشناسان، محققان و علاقمندان ارجمند گردآوری و تدوین شده است:

در فصل اول مفهوم، نقش و اهمیت حریم در اکوسیستم، توسعه پایدار و کشور ایران بررسی و بیان می شود. در فصل دوم انواع راههای ارتباطی معرفی و حریم آنان بررسی و بیان می گردد. فصل سوم متولیان انتقال منابع، انرژی و ارتباطات را معرفی و حریم مسیرهای انتقالی آنان و هدف از رعایت آن را بیان می نماید. فصل چهار به تفکیک اجزای تشکیل دهنده منابع طبیعی و انواع فعالیتهای انجام شده در کشاورزی و بیان حریم در این اجزا و فعالیتها می پردازد. فصل پنجم به معرفی طرحهای غالب تولیدی و صنعتی بخش کشاورزی و جامعیت رعایت حریم آنان برمبنای ضوابط و دستورالعملهای موجود پرداخته است.

فصل ششم اجزای ملزم به رعایت حریم در بافت شهری و روستایی را بررسی و بیان می نماید. فصل هفتم به معرفی برخی از تاسیسات و اماکن استراتژیکی کشور ایران و حریم آنان می پردازد و فصل هشتم به معرفی حریم و فاصله در برخی از مباحث علوم هیدرولوژی و آبخیزداری به منظور توسعه اهمیت دیدگاه حریم می پردازد.

قابل ذکر است برخی از عناوین فصل هفتم توسط سرکار خانم مهندس عاطفه ستاروند و برخی از عناوین فصل هشتم توسط سرکار خانم مهندس رخساره خشتابه تکمیل گشته است. در نهایت با تمام تلاشها و بررسیهای لازم در جهت گردآوری و ایجاد همبستگی بین عناوین و مطالب، قطعا نگاشته های کتاب خالی از اشکال، انتقاد و پیشنهاد نیست لذا امید است صاحب نظران این عرصه ها با راهنمایی و دلسوزی خود بر پر بار نمودن کتاب و رفع مشکلات آن در آینده بیفزایند و همگان تلاش و کوشش ما را در ارائه اثری ماندگار، دعا گو باشند.
سید پدرام نی نیوا پاییز ۱۴۰۱

توضیحات تکمیلی

نویسنده

سید پدرام نی نیوا
رخساره خشتابه
عاطفه ستاروند

تعداد صفحات

233

حجم (مگ)

12

نوع فایل

تایپ شده

شناسنامۀ کتاب

کتابخانه فانوس

دیدگاهی دارید؟