0

 

حلیه المتقین (نسخه خطی)


این کتاب را به کتابخانه مورد علاقه خود بیفزایید.

توضیحات

حلیه المتقین (از: علامه مولی محمدباقر بن محمدتقی مجلسی اصفهانی)

شماره بازیابی: ۴۸۱ک
شماره مدرک کتابخانه مجلس: ‏‫۱۰-۳۷۹۵‬
زبان اثر: Per
عنوان و نام پدیدآور: حلیه المتقین [ نسخه خطی]/ از: علامه مولی محمدباقر بن محمدتقی مجلسی اصفهانی
کاتب: : کاتب: محمدحسن بن خان محمد قرچه‌داغلی
تاریخ کتابت: ، تاریخ کتابت: سال ۱۲۵۳ق.
نام خاص و کمیت اثر: ۲۴۵ برگ، ۱۷ سطر
قطع:
؛۲۲*۱۵/۵سم
؛خشتی.
یادداشتهای کلی: حلیه المتقین، نخستین بار در سال ۱۲۴۸، سپس در سال ۱۲۶۰ق در تهران به صورت چوبی، سپس به ترتیب در سال‌های ۱۲۸۰، ۱۲۸۵، ۱۲۸۷، ۱۳۰۰، ۱۳۰۱، ۱۳۱۸، ۱۳۲۵، ۱۳۲۹، ۱۳۵۵، ۱۳۷۱، ۱۳۷۴ق (با تصحیح علامه ابوالحسن شعرانی) و یک بار نیز بدون تاریخ در تهران، در سال‌های ۱۲۶۱ و ۱۳۰۱ق در لکهنو، یک بار نیز بدون تاریخ در بمبئی به صورت سنگی و سپس در سال‌های ۱۳۲۷، ۱۳۳۷، ۱۳۴۷ش و ۱۳۷۹ق به صورت حروفی (سربی)، مستقل یا به انضمام برخی رساله‌ها، همچون رساله‌ی حسینیه به چاپ رسیده است.
آغاز، آغازه، انجام، انجامه: ۱آغاز افتاده: «… آن محاسن آداب که از طریق مستقیمه ائمه الطاهرین صلوات الله علیهم باسانیده معتبره … اعنی سلطان الاعظم … السلطان سلیمان الصفوی الموسوی … باب اول در بیان آداب جامه و کفش پوشیدن …».
۲«… سزاوارترین مردم گناه کاری کسی است که در حضور مردم سفاهت کند و غائبانه غیبت کند و ذلیل‌ترین مردم کسی است که مردم را خار کند و بهترین مردم کسی است که مردم از او منتفع شوند».
تزئینات متن:‏‫عنوان‌ها و نشانی‌ها قرمز و مشکی؛ اندازه متن: ۵/۱۵*۵/۱۰سم.‬
نوع کاغذ:فرنگی سفید آهار مهره شده.
تزئینات جلد:ساغری مشکی با ترنج ضربی و عطف تیماج مشکی.
۱همچنین در آغاز تصویر ساده‌ای از انسانی با لباسی از دوره‌ی قاجار، فرازی از سوره ناس و نیز یک موعظه مربوط به سال ۱۲۷۱ق با عبارت «ایها الناس جهان جای تن آسایی نیست» دیده می‌شود.
وضعیت استنساخ نسخه: محل کتابت نامعلوم است؛ رقم کاتب: «اینجا ختم شد این رساله فی یوم یکشنبه فی تاریخ ثلث خمسین ماتین بعد الالف، کتب الحقیر الفقیر … محمدحسن بن مرحوم خان محمد قرجه‌داغی حشر هما الله … سنه ۱۲۵۳ق».
یادداشتهای مربوط به مشخصات ظاهری اثر: نوع خط:نستعلیق و نسخ (دو قلم).
یادداشتهای مربوط به نسخه موجود: ۲این نسخه در حاشیه تصحیح گردیده است.
مشخصات اثر:
یادداشتهای تملک:
شکل و سجع مهر:
متن یادداشت:
در آغاز تملک حاجی ملاعلی ایروانی.
در انجام یک مهر مربع «محمد و علی شفیع روز قیامت است ۱۲۷۲» آمده است.
یادداشت عملیات: در برخی برگ‌ها برخی کلمات در اثر رطوبت یا چربی اندکی ناخوانا شده است.
یادداشتهای مربوط به نمایه ها، چکیده ها و منابع اثر: ماخذ فهرست: جلد ۲/۴۰، صفحه ۲۷۹ – ۲۸۱٫
یادداشتهای مربوط به خلاصه یا چکیده: کتابی مشهور در اخلاق اسلامی و آداب زندگی از زیور، پوشاک، خوردن و نوشیدن، خوابیدن، معاشرت و مجالست با مردم، مباشرت با زنان، تربیت فرزند، آداب سفر و جز اینهاست که در ۱۳ باب و یک خاتمه و هر باب در چند فصل، گویا بین سال‌های ۱۰۷۹ – ۱۰۸۱ق به نام شاه سلطان سلیمان صفوی (۱۰۷۷ – ۱۱۰۵ق) تالیف گردیده است. در مجلدات فهرست‌های مختلف کتابخانه‌ی عامره‌ی مجلس شورای اسلامی، نسخه‌های متعددی از کتاب حلیه المتقین گزارش گردیده است، نیز از نسخه‌های جدید آن می‌توان به شماره‌های «۱/۸۸۹۸» و «۱/۹۶۶۸» اشاره نمود. باید افزود، استاد احمد منزوی گزارشی از نسخه‌های مختلف این اثر در کتابخانه‌های ایران و خارج از کشور در فهرستواره کتابهای فارسی (ج۶، صص۴۳۳ – ۴۳۵) بدست داده است.
موضوع (اسم عام یا عبارت اسمی عام): اخلاق و آداب
محل و شماره بازیابی: ۱۲۱۰۸۶۵

توضیحات تکمیلی

تعداد صفحات

248

حجم (مگ)

34

نوع فایل

اسکن شده

دیدگاهی دارید؟