20

 

خاطرات سیاسی احمد آرامش


این کتاب را به کتابخانه مورد علاقه خود بیفزایید.

توضیحات

با تصاویری از رجال و شخصیتهای سیاسی

احمد آرامش (۱۲۸۷ یزد – ۱۳۵۲ تهران) سیاست‌مدار دوره محمدرضا پهلوی بود. احمد آرامش وزیر کار دولت احمد قوام و وزیر مشاور و مدیر عامل سازمان برنامه در دولت جعفر شریف امامی بود.

وی از هواداران احمد قوام و شوهر خواهر جعفر شریف امامی بود. وی با انتشار اطلاعیه‌ها و تشکیل گروه‌ها و تشکلها به مبارزه با حکومت شاهنشاهی می‌پرداخت و مسلک جمهوری خواهی داشت. سر انجام به دست عوامل ساواک در پارک لاله تهران ترور شد.

…قدرت‌نمایی دولت امریکا در سازمان ملل در مورد قضیه ایران، باعث افزایش نفوذ آن کشور در ایران شد. دولت امریکا موفق شد رقیب را عقب براند، اما برای ایجاد سد دفاعی و امنیتی در مقابل کمونیسم دست به اقدامات مهمتری زد. قوام با رفتار تساهل‌آمیز خود در مقابل روسها و دست‌چپیها در قضیه آذربایجان، امریکا را نسبت به تداوم حکومتش حساس کرد. دولت امریکا به موازات اقدامات قوام، حمایت خود از او را تاحدودی کاهش داد. 

اما با توجه به خاتمه‌‌نیافتن غائله فرقه دموکرات و قضیه نفت، هنوز به فردی مانند قوام نیاز داشت. دولت امریکا قوام را در انجام وظایف فوق سیاستمدار خوبی می‌دانست و کماکان از او حمایت می‌کرد. ازسوی‌دیگر قوام نیز با بهره‌گیری از آموزش افسران امریکایی به تقویت ارتش پرداخت.

دولت امریکا براساس سیاست عمومی خود که ایجاد صلح و ثبات در منطقه بود، به قوام در تجهیز ارتش کمک کرد تا ارتش بتواند در غائله آذربایجان به ایفای نقش بپردازد.

زمانی‌که قوام شروع انتخابات را اعلام کرد و برای حُسن اجرای انتخابات آذربایجان، نیروی نظامی آموزش‌دیده را به آن منطقه اعزام نمود و موضوع را به سازمان ملل اطلاع داد، دولت امریکا موضع کاملا قاطعی در برخورد با فرقه دموکرات آذربایجان اتخاذ نمود و از قوام حمایت کرد. 

ازبین‌رفتن فرقه دموکرات درواقع به معنای کاهش نفوذ شوروی و افزایش نفوذ امریکا در ایران بود. قوام که یک رویارویی شدید و طولانی را با حکومت پیشه‌وری انتظار می‌کشید، از امریکا تقاضای مهمات کرد. وزارت خارجه امریکا در تایید این تقاضا، نامه‌ای به وزارت جنگ نوشت.

ژنرال آیزنهاور، رئیس ستاد ارتش امریکا، عقیده داشت که موضوع از اهمیت شایانی برخوردار است و معتقد بود بدون درنظرگرفتن هرگونه ملاحظه‌ای، هر نوع تجهیزات اضافی که ایران می‌خواهد، باید در اختیار آن گذاشته شود.

توضیحات تکمیلی

نویسنده

احمد آرامش

مترجم

به کوشش: غلامحسین میرزا صالح

تعداد صفحات

355

حجم (مگ)

4.9

نوع فایل

اسکن شده

شناسنامۀ کتاب

نویسنده: احمد آرامش
به کوشش: غلامحسین میرزا صالح
ناشر: جی نشر
زبان کتاب: فارسی
تعداد صفحه: 350
اندازه کتاب: وزیری گالینگور – سال انتشار: 1369 – دوره چاپ: 1

دیدگاهی دارید؟