0

 

خاطرات شعبان جعفری


این کتاب را به کتابخانه مورد علاقه خود بیفزایید.

توضیحات

“شعبان جعفری “(معروف به شعبان بی مخ) یکی از طرفداران رژیم پیشین ایران بود که در کودتای ۲۸مرداد ۱۳۳۲و نیز تثبیت رژیم پهلوی نقش فعال داشت . در این کتاب خاطرات او در گفت و گویی هشتاد ساعته با هما سرشار، روزنامه نویس ایرانی در آمریکا روایت شده است .مصاحبه کننده تلاش کرده روند گفت و گو سیری تاریخی و ترتیب زمانی داشته باشد ;هر چند گاه ضمن صحبت از این چارچوب خارج می‌شود .خاطرات با این عناوین تنظیم گردیده است :

نخستین دیدار، سجل احوال، سربازی، سیاسی شدن، فدائیان اسلام، آیت الله کاشانی، ۱۴آذر ۱۳۳۰، ۳۰تیر ۱۳۳۱، ۹اسفند ۱۳۳۱، ۲۸مرداد ۱۳۳۲، باشگاه جعفری، ۱۵خرداد ۱۳۴۲، طیب، شاه ودربار، انقلاب ۱۳۵۷، در خارج و کلام آخر .

کتاب با عکس‌های متعددی از مراحل مختلف زندگی شعبان جعفری و گروهی دیگر از اشخاص در ارتباط با زندگی و فعالیت‌های او، حتی شاه و مسئولان آن روز کشور همراه شده با پیوستی شامل واژه نامه زورخانه، و یادداشت‌های مصاحبه کننده نمایه اسامی به پایان می‌رسد .گفتنی است تاکنون سه ناشر مختلف این خاطرات را منتشر کرده‌اند .

هما سرشار در روزگاری که آرام آرام پرده از اسناد روزهای شوم کودتای بیست وهشت مرداد کنار می رفت و تب تاریخ نگاری بالا می گرفت، به سراغ یکی از چهره های جنجالی این حادثه رفت. مردی که در تاریخ با لقب بی مخ شناخته شده است. مردی که نامش گره خورده است با بی پروایی، جهالت، لاابلی گری و البته تلاشی ننگین برای به ثمر نشاندن کودتای انگلیسی-امریکایی برضد دولت ملی دکتر محمد مصدق.

نام کاملش شعبان جعفری است. زورخانه دار معروفی که در تاریخ نگاری های رسمی جز نقشش در روز کودتا و البته سینه چاکی اش برای دربار و شاه جزییات بیش­تری از او در دست نیست. اما هما سرشار در کتاب خاطرات شعبان جعفری با نگاهی دقیق تر او را به مردم باز می شناساند؛ البته از زبان و دیدگاه خودش.

توضیحات تکمیلی

نویسنده

هما سرشار

تعداد صفحات

324

حجم (مگ)

17.7

نوع فایل

تایپ شده

شناسنامۀ کتاب

شماره کتابشناسی ملی م‌81-4901
سرشناسه جعفری‌،شعبان‌، – .
عنوان و نام پدیدآور خاطرات شعبان جعفری‌/ هما سرشار.
مشخصات نشر تهران‌: آشیانه کتاب: عطائی، 1381.
مشخصات ظاهری بیست‌، 484 ص‌.: مصور، عکس نمونه‌.
یادداشت کتابنامه‌: ص‌. 472-474؛ همچنین به صورت زیرنویس.
یادداشت نمایه.
موضوع جعفری‌،شعبان‌، 1300 – 1385.
موضوع ایران — تاریخ — پهلوی، 1320 – 1357
موضوع ایران — تاریخ — پهلوی، 1304 – 1320 — جنبشها و قیامها
شناسه افزوده سرشار، هما، –
رده بندی کنگره DSR1486/ج68آ5 1381الف
رده بندی دیویی 955/0824

دیدگاهی دارید؟