0

 

دخترم فرح: خاطرات فریده دیبا


این کتاب را به کتابخانه مورد علاقه خود بیفزایید.

توضیحات

بخشی از مقدمه کتاب:
افرادی مانند شاه سابق در (پاسخ به تاریخ) و یا ارتشبد عباس قره باغی و یا کریم سنجابی و شاپور بختیار و … کوشیده اند، ضمن پرداختن به حوادثی که سرانجام سقوط رژیم را به دنبال داشت خود را در پیشگاه تاریخ و آیندگان تبرئه نمایند. تمامی این آثار اگر چه هدفمند نوشته شده است اما در عین حال دارای رگه هایی با ارزش از حقیقت اند که پژوهشگر و خواننده ی تحلیل گر میتواند با جدا کردن سره از ناسره و بیرون کشیدن حقایق، از لابه لای کوهی از مطالب مغرضانه، به تصویری روشن و راستین از سیر حوادث و رویدادهایی دست یابد که در پایان به فروپاشی رژیم انجامید.
با ارزش ترین این آثار همانا کتابهای خاطرات اعضای خانواده ی پهلوی، دیبا و سیاستمداران و رجال حکومت گذشته است. گرچه هر یک از این افراد در کتابهای خود کوشیده اند با رقیبانشان تصفیه حساب کنند و همه ی گناه فروپاشی رژیم گذشته را به گردن یکدیگر بیندازند و خود را نیز بی تقصیر نشان دهند در نهایت خویشتن را هم رسوا کرده و اسرار و مطالب فراوان را هم رو کرده اند.
از خاطرات نامه هایی که از سوی خود افراد خانواده پهلوی نوشته شده است می توان به کتاب خاطرات اشرف پهلوی پاسخ به تاریخ محمدرضا پهلوی، پس از سقوط (احمد علی انصاری – پسر خاله فرح دیبا) برادرم شاه (غلامرضا پهلوی) و دخترم فرح (فریده دیبا) اشاره کرد.
به باور بیشتر تحلیلگران مسائل ایران دو کتاب پاسخ به تاریخ (محمدرضا پهلوی) و خاطرات بانو فریده دیبا (دخترم فرح) برجسته تر از دیگر کتابهاست. بویژه خانم فریده دیبا (مادر فرح پهلوی) به علت ناآشنایی با ساخت و پاختهای سیاسی و غلبه ی احساسات زنانه بر مصلحت اندیشی بی پرده تر از دیگران سخن گفته و اسرار مگوی خانواده ی پهلوی و دیبا را آشکار ساخته است. کتاب دخترم فرح (خاطرات بانو فریده دیبا) را انتشارات نیما در ژوئن ۱۹۹۹ در لندن منتشر کرد. ناشر چاپ انگلیسی کتاب در مقدمه یی کوتاه، اشاره می کند که متن کتاب بدرستی از روی نوار کاست صدای خانم دیبا پیاده شده است.
خانم فریده دیبا از پی کهولت و بیماری از یادآوری پاره یی نامها و تاریخها بخوبی برنیامده است لیک به نحوی شگرف رویدادهای تاریخی را که خود شاهد آن بوده با بیانی ساده و گیرا شرح داده است. مطالبی که خانم فریده دیبا بیان میکند گوشه های تاریک تاریخ معاصر ایران را روشن می سازد…

توضیحات تکمیلی

نویسنده

فریده دیبا

مترجم

الهه رئیس فیروز

تعداد صفحات

539

حجم (مگ)

8.1

نوع فایل

اسکن شده

شناسنامۀ کتاب

کتابخانه فانوس

دیدگاهی دارید؟