0

 

درست بنویسیم، درست بخوانیم


این کتاب را به کتابخانه مورد علاقه خود بیفزایید.

توضیحات

کتاب حاضر متشکل از دو بخش است :((درست بنویسیم)) و ((درست بخوانیم)) .در بخش نخست شیوه نگارش درست کلمات همراه با صورت نادرست آن‌ها آمده است .در بخش دوم واژه‌ها به ترتیب حروف الفبایی مرتب شده و همراه با حرکت‌گذاری نحوه درست خواندن آن ذکر شده است .واژه‌ها و اصطلاحات این مجموعه بر اساس لغت‌نامه دهخدا، فرهنگ معین، برهان قاطع و چند فرهنگ دیگر گزینش شده‌اند. نویسنده در مقدمه از تاریخچه زبان فارسی از دوره هخامنشیان به بعد سخن به میان آورده است .بررسی مختصر زبان‌های اوستایی، اشکانی، ساسانی، فارسی دری با توجه به تحول تاریخی از دیگر مباحث کتاب است.

زبان شیرین فارسی با پیشینه سه هزار ساله خود، فراز و نشیبهای زیادی را سپری کرده است. آغاز گسترش این زبان که با تشکیل دولت ماد آغاز می شود، آگاهی درستی در دست نیست، زیرا دوره کوتاه حکومت ماد، مجالی برای ترویج آن نبوده است.

اما آنچه امروزه از آن برداشت می شود، زبان فارسی مادها، پایه زبان کردی امروز به ویژه زبان مردم اورامان است. زبان پارسیان، فارسی باستان بوده که یکی از زبانهای کهن ایرانی است. زبانهای ایرانی جزو زبانهای هند و اروپایی، شاخه ای از زبانهای هند و اروپایی است. این زبان با زبانهای مادی جدایی عمده ندارد.

این هر دو زبان، آریایی شمرده شده و با زبانهای خوارزمی، سغدی، اوستایی، سکایی، و نظایر اینها خویشاوندی داشته است. باید بدانیم که در ایران کهن زبان فارسی در همه جا به یک شیوه جاری نبوده است، چنانکه امروزه هم در گیلان و مازندران و کردستان و لرستان و خراسان و اصفهان و یزد و کرمان و فارس با نواها و شیرینی هایی که در زبان و گویش آنها وجود دارد، همه اینها زبان فارسی است.

در ایران باستان هم گویشها و نواهای زبان فارسی گوناگون بوده و هر دوره گویش مردمی که دولتمردان از میان آنها بر می خواسته اند، زبان رسمی روزگار می شده است…

توضیحات تکمیلی

نویسنده

نظام الدین نوری

تعداد صفحات

85

حجم (مگ)

0.6

نوع فایل

اسکن شده

شناسنامۀ کتاب

مؤلف: نظام‌الدین نوری
ناشر: زهره
زبان: فارسی
رده‌بندی دیویی: 808.04
سال چاپ: 1377
نوبت چاپ: 1
تیراژ: 5000 نسخه
تعداد صفحات: 82
قطع و نوع جلد: وزیری (شومیز)
شابک 10 رقمی: 9649061215
شابک 13 رقمی: 9789649061214

دیدگاهی دارید؟