توضیحات
برای شناخت و درک تفکرات و عقاید جهان کنونی، مطالعه مآخذ و سرچشمههای آن لازم، بلکه واجب است.کاخ معرفت لابد معمارانی داشته است.در میان محققان جهان این اتفاق نظر هست که یکی از پیافکندگان و سازندگان این بنای جاوید-تفکر و معرفت-افلاطون حکیم است.
افلاطون در هیچ جای جهان ناشناخته نیست، اما شاید کمتر کسی پیدا میشود که او را از آثارش شناخته باشد.معمولا از طریق مطالعه کتابهای تاریخ فلسفه، با این حکیم عظیم یونان آشنا میشوند.ما ایرانیها در قرون سوم و چهارم پس از اسلام با افکار افلاطون آشنا شدیم و تا امروز بارها آثار وی به فارسی ترجمه شده است.ولی ترجمه کامل کتابهای او، با همّت نستوه دکتر محمد حسن لطفی برای نخستین بار در سال ۱۳۶۳ در چهار جلد و ۲۶۷۶ صفحه (چاپ دوم ۱۳۶۷) به جامعه علمی ایران عرضه شد.
در اینجا، مروری گذرا داریم بر رسالههای افلاطون از روی ترجمه یاد شده، که انصافا در انتقال ظرایف و دقایق سخنان افلاطون، هیچ کم و کسر باقی نگذاشته است و با الفاظ شیرین فارسی مفاهیم عالی حکمت افلاطون را به روانترین شکل ممکن بیان نموده است.
مجلد حاضر شامل رساله های زیر است ، که جلد سوم از دوره آثار افلاطون چاپ ۱۳۶۷ خوارزمی است:
۲۰-فایدروس(عشق و زیبایی)
یکی از رساله های مشهور و والای افلاطون !
فایدروس خطابهای درباره عشق میخواند و نظر سقراط را جویا میشود.سقراط سخن را به روح میکشد و آن را مرگ ناپذیر و مشتاق تماشای حقیقت میداند که ایدهها(مثل)را میبیند.ارواحی که حقیقت را دیدهاند، در این دنیا در تن دوستداران دانش و جویندگان زیبایی جای میگیرند و یا کمر به خدمت فرشتگان دانش و هنر میبندند و خدمتگزاران عشق میشوند.
روحهایی که در مرتبه دوم از دیدار کنندگان حقیقتاند، در تن پهلوانان جنگاور یا پادشاهان مشروطه طلب اقامت میکنند.در مرتبه سوم، سیاستمداران و بازرگانان، در مرتبه چهارم ورزشکاران و پزشکان، در مرتبه پنجم کاهنان و غیبگویان، در مرتبه ششم شاعران و مقلدان، هفتم پیشه وران و کشاورزان، هشتم سوفیستها و مردم فریبان، و نهم در تن فرمانروایات مستبد.
آنان که مقام اصلی خود را در جهان بالا، به یاد میآورند همواره عاشق زیبایی راستین هستند و از دیدن زیباییهای زمینی به یاد آن زیبایی اصیل میافتند و در آرزوی نیل بدان میباشند.عشق راهی است از زمین به آسمان.عاشق خویشتندار است و خود را به شهوت نمیآلاید.
۲۱-ته ئه تتوس(شناسایی)
دیدگاهی دارید؟