0

 

دوره آثار افلاطون – جلد سوم

توضیحات

برای شناخت و درک تفکرات و عقاید جهان کنونی، مطالعه مآخذ و سرچشمه‏های آن لازم، بلکه واجب است.کاخ معرفت لابد معمارانی داشته است.در میان محققان جهان این اتفاق نظر هست که یکی از پی‏افکندگان و سازندگان این بنای جاوید-تفکر و معرفت-افلاطون حکیم است.
افلاطون در هیچ جای جهان ناشناخته نیست، اما شاید کمتر کسی پیدا می‏شود که او را از آثارش شناخته باشد.معمولا از طریق مطالعه کتابهای تاریخ فلسفه، با این حکیم عظیم یونان آشنا می‏شوند.ما ایرانی‏ها در قرون سوم و چهارم پس از اسلام با افکار افلاطون آشنا شدیم و تا امروز بارها آثار وی به فارسی ترجمه شده است.ولی ترجمه کامل کتابهای او، با همّت نستوه دکتر محمد حسن لطفی برای نخستین بار در سال ۱۳۶۳ در چهار جلد و ۲۶۷۶ صفحه (چاپ دوم ۱۳۶۷) به جامعه‏ علمی ایران عرضه شد.
در اینجا، مروری گذرا داریم بر رساله‏های افلاطون از روی ترجمه یاد شده، که انصافا در انتقال ظرایف و دقایق سخنان افلاطون، هیچ کم و کسر باقی نگذاشته است و با الفاظ شیرین فارسی مفاهیم عالی حکمت افلاطون را به روان‏ترین شکل ممکن بیان نموده است.

مجلد حاضر شامل رساله های زیر است ، که جلد سوم از دوره آثار افلاطون چاپ ۱۳۶۷ خوارزمی است:

۲۰-فایدروس(عشق و زیبایی)
یکی از رساله های مشهور و والای افلاطون !
فایدروس خطابه‏ای درباره عشق می‏خواند و نظر سقراط را جویا می‏شود.سقراط سخن را به روح می‏کشد و آن را مرگ ناپذیر و مشتاق تماشای حقیقت می‏داند که ایده‏ها(مثل)را می‏بیند.ارواحی که حقیقت را دیده‏اند، در این دنیا در تن دوستداران دانش و جویندگان زیبایی جای می‏گیرند و یا کمر به خدمت فرشتگان دانش و هنر می‏بندند و خدمتگزاران عشق می‏شوند.

روحهایی که در مرتبه دوم از دیدار کنندگان حقیقت‏اند، در تن پهلوانان جنگاور یا پادشاهان مشروطه طلب اقامت می‏کنند.در مرتبه سوم، سیاستمداران و بازرگانان، در مرتبه چهارم ورزشکاران و پزشکان، در مرتبه پنجم کاهنان و غیبگویان، در مرتبه ششم شاعران و مقلدان، هفتم پیشه وران و کشاورزان، هشتم سوفیستها و مردم فریبان، و نهم در تن فرمانروایات مستبد.
آنان که مقام اصلی خود را در جهان بالا، به یاد می‏آورند همواره عاشق زیبایی راستین هستند و از دیدن زیباییهای زمینی به یاد آن زیبایی اصیل می‏افتند و در آرزوی نیل بدان می‏باشند.عشق راهی‏ است از زمین به آسمان.عاشق خویشتن‏دار است و خود را به شهوت نمی‏آلاید.

۲۱-ته ئه تتوس(شناسایی)

توضیحات تکمیلی

نویسنده

افلاطون

مترجم

محمد حسن لطفی – رضا کاویانی

حجم (مگ)

11.3

نوع فایل

اسکن شده

شناسنامۀ کتاب

کتابخانه فانوس

تعداد صفحات

732

دیدگاهی دارید؟