0

 

دو قرن نیرنگ


این کتاب را به کتابخانه مورد علاقه خود بیفزایید.

توضیحات

دو قرن نیرنگ: داستان تلخ استعمار انگلیس در ایران

ب‍ه‌ان‍ض‍م‍ام‌ ک‍ت‍اب‌ “ای‍ران‍ی‍ان‌ در م‍ی‍ان‌ ان‍گ‍ل‍ی‍س‍ی‍ه‍ا” / ن‍وش‍ت‍ه‌ س‍ردن‍ی‍س‌ رای‍ت‌ س‍ف‍ی‍ر پ‍ی‍ش‍ی‍ن‌ ان‍گ‍ل‍ی‍س‌ در ای‍ران‌

کتاب حاضر شرح و تحقیقی است از دو قرن روابط ایران و انگلستان که به تعبیر مولف، با هدف روشن ساختن سیاست مزدورانه و استعماری انگلستان در ایران طی دو قرن گذشته، تدوین شده است. کتاب متشکل از سه بخش اصلی است. بخش اول با مقدمه‌ای از پیشینه روابط ایران و انگلیس در سالیان پیش از استقرار روابط سیاسی این دو کشور آغاز می‌شود و با بررسی سیر سیاست استعماری انگلیس در ایران در دوران قاجاریه و سپس پهلوی‌ها ادامه می‌یابد. این بخش از هشت فصل تشکیل شده است.
۱. نظری به گذشته
۲. مراحل رشد سیاست استعماری انگلیس در ایران
۳. از قتل امیرکبیر تا اولین جنگ ایران و انگلیس
۴. از انقلاب مشروطیت تا قرارداد ۱۹۱۹
۵. از کودتای ۱۲۹۹ تا انقراض قاجاریه
۶. انگلیسی‌ها و سلطنت رضاشاه
۷. صعود و سقوط محمدرضا شاه
۸. نتیجه

بخش دوم ترجمه کتابی است به قلم “دنیس رایت” سفیر سال‌های دور انگلیس در ایران با عنوان “ایرانیان در میان انگلیسی‌ها “که روابط دو کشور را از دید دیگری مورد بررسی قرار می‌دهد و هر چند تا حدود زیادی جانبدارانه است، به علت دسترسی نویسنده به منابع دست اول، اطلاعات جالب توجهی از زوایای ناشناخته روابط ایران و انگلیس به دست می‌دهد.

لازم به توضیح است “دنیس رایت” که اکنون رئیس موسسه تحقیقات ایرانی در انگلستان می‌باشد، نخستین بار پس از قطع روابط سیاسی ایران و انگلیس در دوران حکومت مصدق به عنوان کاردار مامور تهیه مقدمات تجدید رابطه بین دو کشور شد و ده سال بعد به عنوان سفیر به ایران بازگشت.

او مدت هشت سال سفیر کبیر انگلیس در ایران بود و بعد از مراجعت به انگلستان و دوران یازنشستگی هم به عنوان یکی از کارشناسان امور ایران مورد مشورت دولت انگلیس بود و حتی در دوران انقلاب اسلامی نیز به عنوان “تحقیق” به ایران مسافرت کرده است. او تاکنون چند کتاب درباره ایران نوشته که یکی از آنها “انگلیسی‌ها در میان ایرانیان” نام دارد. این کتاب در سال ۱۳۵۹ به فارسی ترجمه و انتشار یافت.

اما کتاب “ایرانیان در میان انگلیسی‌ها” که ترجمه آن بخش عمده کتاب حاضر را به خود اختصاص داده با توجه به موقعیت فعلی نویسنده به عنوان رئیس موسسه انگلیسی تحقیقات ایرانی در لندن، همچنین سابقه سیاسی او به عنوان سفیر انگلیس در ایران و بالاخره دسترسی وی به منابع و اسناد دست اول در زمینه آگاهی از ماهیت و چگونگی روابط ایران و انگلستان حائز اهمیت است.

توضیحات تکمیلی

نویسنده

دنیس رایت

مترجم

محمود طلوعی

تعداد صفحات

675

حجم (مگ)

13

نوع فایل

اسکن شده

شناسنامۀ کتاب

شماره کتابشناسی ملی م‌80-8209
سرشناسه طلوعی‌، محمود، –
عنوان و نام پدیدآور دو قرن نیرنگ‌: داستان تلخ سیاست استعماری انگلیس در ایران‌. به‌انضمام کتاب "ایرانیان در میان انگلیسیها"/ نوشته سردنیس رایت سفیر پیشین انگلیس در ایران‌/ تالیف و ترجمه محمود طلوعی‌
مشخصات نشر تهران‌: نشر علم‌، 1380.
مشخصات ظاهری 669 ص‌.مصور
وضعیت فهرست نویسی فهرستنویسی قبلی‌
یادداشت کتابنامه به‌صورت زیرنویس‌
عنوان دیگر داستان تلخ سیاست استعماری انگلیس در ایران‌
عنوان دیگر ایرانیان در میان انگلیسیها
موضوع ایران — روابط خارجی — انگلستان‌
موضوع انگلستان — روابط خارجی — ایران‌
موضوع ایران — تاریخ — دخالت انگلستان‌، قرن ق‌13
موضوع ایران — تاریخ — دخالت انگلستان — قرن ق‌14
موضوع استعمار انگلستان‌
شناسه افزوده رایت‌، دنیس‌، – .Wright, Denisایرانیان در میان انگلیسیها
رده بندی کنگره DSR1324/الف8ط83 1380
رده بندی دیویی 327/55042

دیدگاهی دارید؟