0

 

دیوان ابن یمین (نسخه خطی)


این کتاب را به کتابخانه مورد علاقه خود بیفزایید.

توضیحات

دیوان ابن یمین (سراینده: محمود بن یمین مستوفی فریومدی، امیرفخرالدین محمود بن امیریمین‌الدین طغرایی فریومدی (-۷۶۹ق.))

شماره مدرک کتابخانه مجلس: ۱۰-۱۸۴۰۰
زبان اثر: فارسی
عنوان و نام پدیدآور: دیوان ابن یمین [نسخه خطی]/ سراینده: محمود بن یمین مستوفی فریومدی، امیرفخرالدین محمود بن امیریمین‌الدین طغرایی فریومدی ( -۷۶۹ق.)
قطع: رحلی. ۱۶*۲۶سم. ۳۸۲گ. ۱۸س.
یادداشتهای کلی: مجموعه قصاید و مقطعات و ترجیعات.
آغاز، آغازه، انجام، انجامه: آغاز:الحمدلله الذی خلق بقدرته الغالبه من الماء کل شیء حی…
یادداشتهای مربوط به مشخصات ظاهری اثر: نوع خط:نسخ.
یادداشتهای مربوط به نمایه ها، چکیده ها و منابع اثر: ماخذ فهرست: مجلد دوم، صفحه ۱۱۴۹-۱۱۵۰٫
نسخه‌ای از کلیات ابن یمین در کتابخانه عمومی دولتی لنین‌گراد موجود است که تصور می‌شود قبل از ۹۳۱ق. استنساخ شده و مراسلات ابن یمین را نیز شامل است.
به چنگال غارتگران اوفتاد/ از آن پس کسی زو نشانی نداد
ابن یمین پس از رهایی از مضیفه محاربه اشعار خود را از کتاب‌ها و تذکره‌های دوستان جمع‌آوری کرده است: «و آنچه بعد از آن اتفاق افتاد بدان الحاق کرده آمد و دیوان دیگر چنان آید نه چنانکه باید در سلک کتاب منتظم گشت… متوقع از کرم عمیم و لطف جسیم اکابر عصر و مفاخر دهر آن است که… به اصلاح معایب و افصاح اطایب منتهای بی‌منتهی بر جان بنده نهند… و جری ذلک غره شوال بسنه ثلث و خمسین و سبعمائه».
نسخه‌ کامل و صحیح دیوان ابن یمین کمیاب است و ان چه یافت می‌شود به واسطه تحریفات و تصرفات با نسخه‌های دیگر اختلاف بسیار دارد.
یادداشتهای مربوط به خلاصه یا چکیده: ابن یمین دیباچه‌ای مفصل بر دیوان نوشته و پس از ترجیح سخن منظوم بر منثور در خصوص اشعار خود چنین می‌گوید: «نسخه آن در سفر و حضر با خود مصاحبت می‌داشت و اگر سخنی دیگر گفته می‌شد بر آن می‌نگاشت ناگاه از قضاء آسمانی و تقدیر یزدانی در محاربتی که… در ولایت خواف در سیزدهم صفر ختم بالخیر و الظفر سنه ثلاثه و اربعین و سبعمائه واقع شد.
محل و شماره بازیابی: ۱۴۱۶۵

توضیحات تکمیلی

تعداد صفحات

388

حجم (مگ)

68

شناسنامۀ کتاب

کتابخانه فانوس

نوع فایل

اسکن شده

دیدگاهی دارید؟