0

 

دیوان امیر معزی (نسخه خطی)


این کتاب را به کتابخانه مورد علاقه خود بیفزایید.

توضیحات

دیوان امیر معزی (از: معزی تخلص ابوعبدالله محمد بن عبدالملک متخلص به برهانی نیشابوری.)

شماره بازیابی: ۱۰۶۹
شماره مدرک کتابخانه مجلس: IR‭۱۰-۱۹۴۷۶‬
زبان اثر: فارسی
عنوان و نام پدیدآور: دیوان امیر معزی [نسخه خطی]/ از: معزی تخلص ابوعبدالله محمد بن عبدالملک متخلص به برهانی نیشابوری.
تاریخ کتابت: ۱۲۹۵ق.
قطع: ‮رحلی. ‭۲۰/۵‬*‭۳۳‬سم. ‭۴۲۰‬گ. ‭۱۷‬بیت. ‬
یادداشتهای کلی: بنابر مندرجات قطعه‌ای از مشتری شاعر که بر ورق پیش از برگ نخستین نسخه می‌باشد، بر حسب خواست امین خلوت که از درباریان آن عصر بوده چهارده نفر که یک‌یک نام آنها را برده در یک هفته این نسخه را که شامل در حدود سیزده هزار و سیصد بیت از قصیده و قطعه و ترجیع‌بند و ترکیب‌بند و رباعی است نگاشته‌اند.
آغاز، آغازه، انجام، انجامه: آغاز:بر آمد عاج گون ابری ز روی ساج گون دریا/ بخار مرکز خاکی نقاب قبه خضرا
یادداشتهای مربوط به عنوان و پدیدآور: برخی از تذکره‌نویسان وفات مولف را در ۵۴۲ق. دانسته‌اند ولی بر حسب تحقیق و تتبعی که استاد محترم آقای اقبال آشتیانی کرده‌اند به ظن نزدیک به یقین وفات وی میان سال ۵۱۸-۵۲۰ق. بوده است.
شرح حال معزی در نظامی عروضی چاپ لیدن قزوینی، ص ۴۰-۴۳ (به نقل مولف از خود شاعر)، لباب الالباب، ۲/ ۶۹-۸۶، تاریخ گزیده، ص ۸۲۵، تذکره الشعراء، ص ۵۷-۶۰، هفت اقلیم، ص ۶۲۲-۶۲۵ م.س.؛ آتشکده آذر، ص ۳۵۰-۳۵۸، مجمع الفصحا، ۱/ ۵۷۰-۵۹۳ و سخن سخنوران، ۱/ ۲۳۶-۲۴۹ با منتخبی از اشعار وی نگارش یافته است.
تزئینات نسخه:دو سرلوح در آغاز شرح حال و اول دیوان می‌باشد و میان سطرهای دو صفحه مقدمه و اول دیوان طلا اندازی شده و ۶۱ صفحه آن جدول‌کشی گردیده.
نوع کاغذ:فرنگی.
تزئینات جلد:مقوائی مخملی.
یادداشتهای مربوط به مشخصات ظاهری اثر: نوع خط:نستعلیق خوب.
یادداشتهای مربوط به نسخه موجود: ۱شرح حالی از شاعر که ظاهرا نقل از تذکره تقی‌الدین کاشانی خلاصه الاشعار می‌باشد پیش از شروع به نگارش دیوان نوشته شده.
یادداشتهای مربوط به نمایه ها، چکیده ها و منابع اثر: ماخذ فهرست: مجلد دوم، صفحه ۱۵۶۹-۱۵۷۰٫
یادداشتهای مربوط به خلاصه یا چکیده: دیوان امیر معزی را که شامل قصائد و مقطعات و غزلیات و ترجیع‌بند و ترکیب‌بندها است صاحب هم پانزده هزار بیت نوشته و نگارنده تاکنون بزرگ‌تر از نسخه نخستین این فهرست که در حدود سیزده هزار و سیصد بیت می‌باشد ندیده و در این روزها با تصحیح اقبال آشتیانی چاپ می‌شود.
تاریخ: ۲۰۱۳۰۹۲۳
محل و شماره بازیابی: ۱۱۳۲۶۵

توضیحات تکمیلی

تعداد صفحات

426

حجم (مگ)

60

نوع فایل

اسکن شده

دیدگاهی دارید؟