0

 

دیوان مجمر اصفهانی (نسخه خطی)


این کتاب را به کتابخانه مورد علاقه خود بیفزایید.

توضیحات

دیوان مجمر اصفهانی (از: سیدحسین طباطبائی زواری متخلص به مجمر.)

شماره بازیابی: ۱۰۵۵
شماره مدرک کتابخانه مجلس: IR‭۱۰-۱۹۴۶۲‬
زبان اثر: فارسی
عنوان و نام پدیدآور: دیوان مجمر اصفهانی [نسخه خطی]/ از: سیدحسین طباطبائی زواری متخلص به مجمر.
تاریخ کتابت: ظاهرا در نیمه اول ق ۱۳ق.
قطع: وزیری. ۱۷/۵*۲۸سم. ۱۹۳گ. ۱۱بیت.
یادداشتهای مربوط به عنوان و پدیدآور: مولف از شعرای اوائل ق ۱۳ق. بوده (۱۱۹۰-۱۲۲۵ق.) است.
شرح حال مجمر در انجمن خاقان انجمن سوم؛ مجمع الفصحا، ۲/ ۴۶۵-۴۷۳ و مختصری در مقدمه دیوان چاپی به قلم مرحوم جلوه نگارش یافته است.
تزئینات نسخه:دو سرلوح زیبا در آغاز نسخه و در ابتداء غزلیات وی که مسمی به «تحفه الملوک» می‌باشد (ص ۲۷۹) گذارده شده، و کنار این دو صفحه و صفحه مقابل آنها و میان سطرهایشان تذهیب برگ موی و طلا اندازی شده و برگ‌ها به طلا و لاجورد و زنگار جدول‌کشی گردیده.
نوع کاغذ:فرنگی.
تزئینات جلد:روغنی گل و بوته دورو.
مندرجات دیوان عبارت است از: ۱٫ حکایات نثر و نظم به طرز گلستان (ص ۱-۲۰)، ۲٫ مثنوی خطاب به عشق و عقل و سخن (ص ۲۱-۵۰)، ۳٫ قصائد و ترکیب‌بند و ترجیع‌بندها (ص ۵۳-۲۰۴)، ۴٫ مقطعات (ص ۲۰۵-۲۷۷)، ۵٫ غزلیات مسمی به تحفه الملوک (ص ۲۷۹-۳۲۴)، ۶٫ غزلیات قدیم (ص ۳۲۵-۳۷۱) و پس از اتمام ردیف یاء مدیحه‌ای از یکی از شاهزادگان و مرثیه‌ای موجود است، ۷٫ رباعیات (ص ۳۷۳-۳۸۱) و ۸٫ فردها (ص ۳۸۱-۳۸۴) و شماره اشعار این نسخه از دیوان در ح ۴۰۰۰ بیت می‌باشد.
وضعیت استنساخ نسخه: نویسنده از خود و سال نگارش نام نبرده. ظاهرا در نیمه اول ق ۱۳ق. و پس از مرگ شاعر نگاشته شده. احتمال زیاد دارد که برای پادشاه عصر، فتحعلی شاه تهیه شده باشد.
یادداشتهای مربوط به مشخصات ظاهری اثر: نوع خط:شکسته نستعلیق خوب.
یادداشتهای مربوط به نمایه ها، چکیده ها و منابع اثر: ماخذ فهرست: مجلد دوم، صفحه ۱۵۶۱٫
یادداشتهای مربوط به خلاصه یا چکیده: دیوان مجمر که شامل قصائد و غزلیات و ترکیب‌بند و ترجیع‌بند و مقطعات و رباعیات می‌باشد در ح شش هزار بیت است و در ۱۳۱۲ق. در طهران با تصحیح و مقدمه مرحوم میرزا ابوالحسن جلوه اصفهانی که از حکمای متاخر و از منسوبین شاعر بوده چاپ شده و این نسخه نیز شامل حکایات نظمی و نثری مجمر می‌باشد که نظیر گلستان پرداخته است.
تاریخ: ۲۰۱۲۱۰۰۳
محل و شماره بازیابی: ۱۱۵۰۴۸

توضیحات تکمیلی

تعداد صفحات

196

حجم (مگ)

36

نوع فایل

اسکن شده

دیدگاهی دارید؟