0

 

دیوان هدایت (نسخه خطی)


این کتاب را به کتابخانه مورد علاقه خود بیفزایید.

توضیحات

دیوان هدایت (از: رضاقلی بن محمدهادی امیرالشعراء متخلص به هدایت.)

شماره بازیابی: ۱۰۸۴
شماره مدرک کتابخانه مجلس: IR‭۱۰-۱۹۴۹۱‬
زبان اثر: فارسی
عنوان و نام پدیدآور: دیوان هدایت [نسخه خطی]/ از: رضاقلی بن محمدهادی امیرالشعراء متخلص به هدایت.
قطع: رحلی. ۲۱*۳۵سم. ۳۱۸گ. ۲۱بیت.
آغاز، آغازه، انجام، انجامه: ۱خرقه به کهسار داد ابری سنجابگون/ کرته بباغ و بدشت میغی مهتابگون
۲حق‌شناسی است خودپسندی نیست/ منکر من ازین سخن نشنوی
شرح حال هدایت را خود وی در آخر جلد دوم مجمع الفصحا، نگاشته و در جلد ۴ مرآت البلدان، ص ۴۶-۴۸ در ذیل چهارده کلاته به نقل از همین کتاب و در فارسنامه ناصری گ ۲ ص ۱۲۵-۱۲۷ و در المآثر و الآثار ص ۱۸۹-۱۹۰ و منتظم ناصری ۳/ ۳۲ و طرائق الحقائق، ۳/ ۱۳۲ نگارش یافته است.
تزئینات جلد:تیماجی.
این نسخه را که شامل مسمط‌ها و ترکیب‌بندها و ترجیع‌بندها و قصائد مرتبه به ترتیب حروف تهجی می‌باشد خود شاعر در ۱۲۷۵ق. نوشته و در ۱۲۸۰ق. میرزا حسن نوری در پایان دیوان یادداشت نموده که در حدود دوازده هزار و نهصد بیت می‌باشد.
یادداشتهای مربوط به عنوان و پدیدآور: مولف به سال ۱۲۱۵ق. در تهران متولد شده و سال ۱۲۸۸ق. در همین شهر به جهان دیگر شتافته است.
یادداشتهای مربوط به مشخصات ظاهری اثر: نوع کاغذ:فرنگی.
یادداشتهای مربوط به نسخه موجود: ۱یادداشت‌هایی لغوی و تاریخی و ادبی در کنار بیشتر از صفحات نسخه به خط هدایت موجود و تاریخ شرحی که در حاشیه ص ۵۴۱ به خط هدایت نگاشته شده سال ۱۲۸۱ق. می‌باشد، دو برگ کاغذ ننوشته پیش از برگ نخستین می‌باشد که بر نخستین آنها هدایت در ۱۲۷۵ق. نوشته که این دیوان از او است و خود وی به نگارش آن پرداخته و در ذیل آن فرزندزاده ایشان حاج مخبرالسلطنه (مهدی‌قلی هدایت) نوشته‌اند که این نسخه به کتابخانه مجلس تقدیم شد.
یادداشتهای مربوط به نمایه ها، چکیده ها و منابع اثر: ماخذ فهرست: مجلد دوم، صفحه ۱۵۸۲٫
یادداشتهای مربوط به خلاصه یا چکیده: مندرجات این نسخه از دیوان هدایت قصائد و غزل است که همه در اقتفا و تقلید اساتید بزرگ شعر چون عنصری و منوچهری و سنائی و معزی و غیره می‌باشد و خود وی مدعی است که سی‌هزار بیت از قصیده و غزل و غیره دارد و ظاهر این است که با مثنوی‌های وی شماره ابیات او بدین اندازه است.
تاریخ: ۲۰۱۲۱۰۰۷
محل و شماره بازیابی: ۱۱۲۹۶۹

توضیحات تکمیلی

تعداد صفحات

324

حجم (مگ)

53

شناسنامۀ کتاب

کتابخانه فانوس

نوع فایل

اسکن شده

دیدگاهی دارید؟