0

 

دیوان یا کلیات فوقی (نسخه خطی)


این کتاب را به کتابخانه مورد علاقه خود بیفزایید.

توضیحات

دیوان یا کلیات فوقی (از: ملا احمد یزدی متخلص به فوقی.)

شماره بازیابی: ۱۰۴۱
شماره مدرک کتابخانه مجلس: IR‭۱۰-۱۹۴۴۸‬
زبان اثر: فارسی
عنوان و نام پدیدآور: دیوان یا کلیات فوقی [نسخه خطی]/ از: ملا احمد یزدی متخلص به فوقی.
تاریخ کتابت: ۱۲۴۲ق.
قطع: خشتی. ۱۵*۲۱سم. ۲۰۱گ. ۱۲بیت.
آغاز، آغازه، انجام، انجامه: آغاز:آغاز نسخه: دیوان ملا احمد یزدی المتخلص به فوقی رحمه‌الله بسمله بعد از حمد خداوند جهان و نعت پیغمبر آخر الزمان و آل و اصحاب…
یادداشتهای مربوط به عنوان و پدیدآور: از تصریح در مقدمه و اشارات در ابیات دیوان فوقی (تمام هزل است) معلوم می‌شود از علوم ادب و منقول و معقول بهره‌ها داشته ولی در اثر تناسب نداشتن به اهل زمان مقبول معاصرین نشده، مسخرگی را شعار خود ساخته تا داد خود از کهتر و مهتر بستاند. از اینکه فوقی در مقدمه تصریح کرده که افضل زمره صوفیه جماعت ملا متیه‌اند که ظاهر صورتشان با سیرت باطن منافات عظیم دارد به دست می‌آید که از این دسته بوده و به همین سبب این‌گونه هزلیات را به رشته نظم آورده و خود وی در مقدمه (ص ۹) گوید: «اگر چه شیرازه جامعیت این رساله به رشته هزل بسته اما در زیر هر نکته‌اش چندین حروف پندآمیز الخ».
در مآخذی که در دست نگارنده است فقط در تاریخ یزد آیتی (ص ۳۱۹) این شاعر به نام برده شده و چند بیت از وی انتخاب کرده‌اند. با جستجوی زیاد در این کتاب‌های تذکره: خوشگو، حسینی، شمع انجمن، طرائق الحقائق، آتشکده آذر، ریاض فردوس، مجمع الفصحا، هفت اقلیم، تاریخ ادبیات براون: میخانه، روز روشن، ریاض العارفین و تاریخ قصص الخاقانی نامی آثاری از فوقی نیافتم، در دیوان فوقی محمدقاسم سراجا (ص ۲۶۳) و ظفرخان (ص ۲۴۳) و طرزی (ص ۲۶۴) یاد شده و می‌دانیم که محمدقاسم سراجا تخلص در ۱۰۲۴ق. به جمع دیوان عرفی بر حسب امر خان خانان پرداخته و ظفرخان هم چنان‌که در معرفی نسخه ش ۸۲۴ در این فهرست ثبت گردیده در ۱۰۷۳ق. وفات یافته است و گوید ملا فوق‌الدین فوقی تخلص به طرز او شعر می‌گوید و وعده کرده که در حرف فا فوقی را ذکر کند ولی در نسخ این تذکره که در دست است: نام وی نیست ولی از بیان فوقی در ص ۲۶۴ برمی‌آید که طرزی به رویه او شعر می‌سروده است.
تاکنون از لیلی مجنون وی خبری و اثری نیافته‌ام و فرهاد و شیرین وی پیوسته نسخه دیوان این کتابخانه می‌باشد جای سخن و در ح ۱۰۰۰ بیت است و بدین بیت آغاز گردیده:
سخن ترتیزک بستان فکر است/ سخن طوطی هندستان فکر است
و دو فقره از مناجات‌نامه وی این است:
«الهی الهی به عرق‌ریزی شب خیزان قائم اللیل و به عجر قطره باران و تگرگ و سبل الهی الهی بطوق و بوق قلندران و یکه تازی ایشان در عرصه وحدت و بدم و دو نامردان و نیازمندی ایشان در نزد خلوت».
و غزلیات فوقی بدین بیت آغاز گردید:
امشب که داد جلوه فلک بارگاه را/ کردیم وقف… اثر… آه را
نوع کاغذ:فرنگی.
تزئینات جلد:تیماجی نیم‌ضربی.
مندرجات نسخه عبارت است از:
۱٫ دیباچه (ص ۱-۱۰)،
۲٫ نغمات (ص ۱۰-۶۱)،
۳٫ فرهاد و شیرین (ص ۶۵-۱۵۲)،
۴٫ ساقی‌نامه (ص ۱۵۳-۱۵۷)،
۵٫ قصائد و ترجیع‌بندها (ص ۱۵۷-۱۹۶ و ۲۰۲-۳۱۵)،
۶٫ مناجات‌نامه (ص ۱۹۷-۲۰۲)،
۷٫ غزلیات مرتبه به ترتیب حروف تهجی بر حسب ردیف‌ها (۳۱۷-۴۰۲).
تمام اشعار این بخش‌ها در ح ۳۹۰۰ بیت می‌باشد.
یادداشتهای مربوط به مشخصات ظاهری اثر: نوع خط:نستعلیق.
یادداشتهای مربوط به نسخه موجود: ۱پشت صفحه آخر یادداشت‌هایی گردیده.
یادداشتهای مربوط به نمایه ها، چکیده ها و منابع اثر: ماخذ فهرست: مجلد دوم، صفحه ۱۵۵۲-۱۵۵۳٫
یادداشتهای مربوط به خلاصه یا چکیده: در تمام کلیات و دیوان فوقی کلماتی عربی ترکی و هندی مندرج گردیده و چنان‌که خود ادعا نموده دست عبید زاکانی و سوزنی را محکم بسته است.
تاریخ: ۲۰۱۲۱۰۰۲
محل و شماره بازیابی: ۱۱۳۳۱۶

توضیحات تکمیلی

تعداد صفحات

106

حجم (مگ)

30

نوع فایل

اسکن شده

دیدگاهی دارید؟