0

 

راهنمای مطبوعات ارمنی در ایران و جهان به سال ۱۹۶۸- ۱۳۴۷


این کتاب را به کتابخانه مورد علاقه خود بیفزایید.

توضیحات

چهارصد و پنجاه و شش سال پیش، یعنی شصت و دو سال پس از انتشار نخستین کتاب چاپی دنیا بوسیله مخترع نامی گوتنبرگ ارمنیان اولین کتاب چاپی خود را به زبان ارمنی در هلند منتشر ساختند. در آن زمان بسیاری از ملل اروپا و جهان هنوز کتاب چاپی نداشتند.

یکصد و بیست و نه سال بعد، یعنی در سنه ۱۰۲۰ خورشیدی برابر با ۱۶۴۱ میلادی ارمنیان ایران چاپ نخستین کتای چاپی ایران و خاورمیانه را در جلفای اصفهان به زبان ارمنی به اتمام رسانده و در دسترس جامعه ارمنی زبان ایران و جهان قرار دادند.

بدینسان، ارمنیان اندکی پس از اختراف چاپ در جهان به سال ۸۹۱ خورشیدی برابر با ۱۵۱۲ میلادی بر کار چاپ نشریات ارمنی زبان متناوبا و با وقفه های نسبتا طولانی ادامه داشت تا اینکه به سال ۱۷۹۴ در شهر مدرس هندوستان اولین روزنامه ارمنی تحت نام “آزدارار” چاپ و انتشار یافت. اگرچه عمر این روزنامه دیری نپائید ولی بنیان مطبوعات ارمنی برای همیشه نهاده شد.

پیداست که مطبوعات ارمنی مختص هندوستان و آسیا نبود و به سبب پراکندگی ارمنیان در پهنه دنیا از همان آغاز جنبه جهانی داشت و هنوز هم دارد. در ایران مطبوعات ارمنی زبان بطور مرتب از سال ۱۸۹۴آغاز و تا به امروز چاپ آن ادامه دارد. برای آگاهی بیشتر خوانندگان فهرست وار، اسامی نشریات ارمنی زبان تهران و ایران را از ۷۴ سال به این طرف در کتاب معرفی میشود.

توضیحات تکمیلی

نویسنده

ماری اوختنس

تعداد صفحات

50

حجم (مگ)

0.6

نوع فایل

اسکن شده

شناسنامۀ کتاب

مکان چاپ: تهران
ناشر: انتشارات روزنامه آلیک
تاریخ چاپ: ۱۳۴۷ هجری شمسی
زبان: فارسی

دیدگاهی دارید؟