2

 

رسم نقد هنر (صوتی)

توضیحات

دیوید سلی در کتاب تحسین‌شده‌ی رسم نقد هنر (How to See)، برخی از مهم‌ترین آثار هنری سده‌ی بیستم را زیر ذره‌بینِ نقد و بررسی برده، و از این طریق وجوه ممیزِ کار خالقان آنها را آشکار ساخته است. سلی که خود از هنرمندان مطرح معاصر به شمار می‌رود، در مقالات و جستارهای این کتاب تلاش داشته تا نگاه هنری و حساس خود را با شامه‌ی تیز یک منتقد در هم آمیزد، و از این طریق الگویی نسبتاً بدیع و جدید برای نقد آثار هنری، از جمله نقاشی و فیلم ارائه دهد.

چیستی هنر و چگونگی تأثیر نهادن آن بر مخاطب، از جمله مهم‌ترین و البته قدیمی‌ترین پرسش‌های مطرح در زمینه‌ی زیبایی‌شناسی و فلسفه‌ی هنر است که تاکنون تلاش‌های بسیاری برای پاسخ دادن بدان صورت گرفته؛ با این حال غالب این پاسخ‌ها نه از سوی هنرمندان، بلکه از جانب فیلسوفان هنر، نظریه‌پردازان و یا منتقدان ارائه شده است.

آنچه دیوید سلی در کتاب صوتی رسم نقد هنر انجام داده، از این جهت نیز متمایز به شمار می‌رود: او نه در مقام یک متفکر، بلکه به عنوان یک آرتیست برجسته، با کوله‌باری از تجربه‌ی خلق و آفرینش هنری پا به عرصه‌ی نظرورزی در باب هنر نهاده است؛ پس طبعاً عجیب نیست که بسیاری از پاسخ‌هایی که به مسائل مطرح در حیطه‌ی مذکور داده، بسیار نو و ساختارشکن به نظر برسند. به طور خلاصه چنین می‌توان گفت که کار او مجموعه‌ای از انگاشته‌های هنرمندانه در باب خلق هنری‌ست.

نکته‌ی مهم دیگر درباره‌ی این کتاب، گستره‌ی نام‌های مطرح‌شده در آن است، که شامل برخی از بزرگ‌ترین هنرمندان تجسمی سده‌ی اخیر می‌شود. البته برای آموختن از دیوید سلی لازم نیست که با موضوع تمام جستارهای او آشنایی قبلی داشته باشید؛ حتی برعکس، معمولاً چنین است که سبک نگارش جذاب سلی و شور و شوق وافرش درباره‌ی موضوعات مورد بحث، سبب پدید آمدن میل به آشنایی بیشتر و عمیق‌تر با تاریخ هنر معاصر در بسیاری از مخاطبین شده است.

توضیحات تکمیلی

نویسنده

دیوید سلی
مترجم: کامران غبرایی

گوینده

دادبه دادمهر

حجم (مگ)

317

مدت زمان (دقیقه)

680

دیدگاهی دارید؟