0

 

رفتارشناسی زبان تاریخی


این کتاب را به کتابخانه مورد علاقه خود بیفزایید.

توضیحات

رفتارشناسی زبان تاریخی (دستور ۲) تطور واجی، صرفی، نحوی و معنایی زبان فارسی تاریخی

مطالب کتاب با درآمدی بر رفتارشناسی زبان و تعریف زبان آغاز می‌شود که طی آن به زبان رسمی، ویژگی‌های زبان رسمی یا معیار و حوزه‌های آن اشاره می‌شود .

در پایان این مبحث فهرستی از نمونه‌های نثر معیار در سی ساله اخیر، درج می‌گردد .مبحث بعدی کتاب درباره “زبان تاریخی “است که در آن از تحول زبان تاریخی، منشا فارسی دری، و تطور عناصر فارسی باستان در فارسی دری، سخن می‌رود و در کنار آن، فهرستی از واژگان و عبارات فارسی میانه نیز واژه‌های سریانی و ترکی که به زبان دری راه جسته‌اند، فراهم می‌آید .

مباحث بعدی کتاب عبارت‌اند از” :واج‌های زبان فارسی”، “تحول در ابعاد زبان”، “تحول صرفی”، “تحول معنایی”، “تحول نحوی “و “تحول رسم الخط فارسی تاریخی .”بخش پایانی کتاب شامل فهرست واژه‌هاست .

زبان نوعی رفتار انسانی است که دارای طرح است؛ یعنی دارای قوانینی است ساخته و پرداخته انسان که گذشت زمان به دلیل عوامل اجتماعی آن را تغییر می‌دهد و از آنجا که پدیده‌ای است اجتماعی و کاربردی جز حمل اندیشه‌های انسانی ندارد. در این کتاب رفتارشناسی زبان انسان در این مباحث پیگیری شده است: تعریف زبان، زبان تاریخی، تحول صرفی، تحول معنای جمله، تحول نحوی، تحول رسم‌الخط فارسی تاریخی.

توضیحات تکمیلی

نویسنده

رحیم ذوالنور

تعداد صفحات

264

حجم (مگ)

3

نوع فایل

اسکن شده

شناسنامۀ کتاب

شماره کتابشناسی ملی م‌79-24940
سرشناسه ذوالنور، رحیم‌
عنوان و نام پدیدآور رفتارشناسی زبان تاریخی (دستور 2): تطور واجی‌، صرفی‌، نحوی‌، معنایی زبان فارسی تاریخی‌/ رحیم ذوالنور.
وضعیت ویراست [ویراست 2]
مشخصات نشر تهران‌: طهوری‌، 1380.
مشخصات ظاهری 262 ص.
یادداشت ویراست قبلی این کتاب تحت عنوان "رفتارشناسی زبان‌: تطور واجی‌، واکه‌ای‌، صرفی‌، نحوی و معنایی و رسم‌‌الخطی زبان فارسی تاریخی‌" توسط انتشارات زوار در سال 1373 منتشر شده است‌.
یادداشت کتابنامه‌: ص‌.: [241] – 247؛ همچنین به صورت زیرنویس‌.
عنوان دیگر تطور واجی‌، صرفی‌، نحوی و معنایی زبان فارسی تاریخی‌.
عنوان دیگر رفتارشناسی زبان‌: تطور واجی‌، واکه‌ای‌، صرفی‌، نحوی‌، معنایی و رسم‌‌الخطی زبان فارسی تاریخی‌.
موضوع خط فارسی — تغییر
موضوع فارسی — واژگان — تاریخ‌.
موضوع فارسی — واج‌شناسی
رده بندی کنگره PIR2725/ذ9ر7 1380
رده بندی دیویی 4فا1/7

دیدگاهی دارید؟