5

 

روابط معنوی شاه نعمت الله ولی با سلاطین ایران و هند


این کتاب را به کتابخانه مورد علاقه خود بیفزایید.

توضیحات

«روابط معنوی شاه نعمت الله ولی با سلاطین ایران و هند» به ضمیمه دو رساله از آثار او در همین باب

حمید فرزام ( زاده:۱۳۰۲، کرمان – درگذشت:۱۳۸۷، تهران ) استاد دانشگاه، نویسنده و عضو فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی بود.
.
حمید فرزام در سال۱۳۰۲ شمسی، در شهر کرمان دیده به جهان گشود، تحصیلات متوسطه و دانش­ سرای مقدماتی را در سال ۱۳۱۹ به پایان رسانید. در سال ۱۳۲۳ از دانش­ سرای عالی تهران در رشته ی زبان و ادبیات فارسی به دریافت لیسانس نایل آمد. فرزام سال ۱۳۳۸ موفق به اخذ مدرک دکتری در رشته ­ی زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه تهران شد. درسال۱۳۴۰ به دانشکده ی ادبیات و علوم انسانی اصفهان انتقال یافت و تا سال ۱۳۴۹ در همان دانشکده علاوه بر تاریخ ادبیات، تدریس متون فارسی و عرفان اسلامی و تأثیر قرآن در ادب فارسی را عهده دار بود. در سال ۱۳۵۵ به مدیریت گروه زبان و ادبیات فارسی منصوب شد. در مهرماه ۱۳۵۹، پس از سی و نه سال خدمت مداوم و پیوسته، بازنشسته شد و به تهران عزیمت کرد، و تا سال ۱۳۶۷ در تدریس متون با گروه زبان و ادبیات فارسی دانشکده­ ی ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران همکاری کرد.
فرزام در تاریخ هجدهم شهریورماه ۱۳۶۹با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی به عضویت پیوسته ی فرهنگستان زبان و ادب فارسی انتخاب شد. وی آثار متعددی پیرامون زبان و ادبیات فارسی خصوصاً پیرامون شاه نعمت الله ولی ارائه کرد. فرزام از علاقه مندان به عارف معاصر شیعه رجبعلی نکوگویان بود.
حمید فرزام شامگاه روز یکشنبه، نوزدهم خردادماه ۱۳۸۷ ه ش درگذشت. مراسم تشییع پیکر حمید فرزام صبح روز سه شنبه، ۲۱ خرداد از فرهنگستان زبان و ادب فارسی به سمت بهشت زهرا برگزار شد. در مراسم تشییع پیکر وی افرادی چون: حسن حبیبی، غلامعلی حداد عادل و جمعی از اعضای فرهنگستان همچون: محمد خوانساری، احمد سمیعی گیلانی، علی رواقی، اسماعیل سعادت، هوشنگ مرادی کرمانی، علی اشرف صادقی و عبدالمحمد آیتی و همچنین محمد اصفهانی – خواننده – حضور داشتند. پیکر حمید فرزام از فرهنگستان زبان و ادب فارسی به سمت بهشت زهرا تشییع شد و در قطعه ی فرهیختگان بهشت زهرا به خاک سپرده شد.
• «مسافرتهای شاه نعمت الله ولی و ارزش آن از نظر تربیتی، اجتماعی و سیاسی»اصفهان، کتابفروشی تأیید، شهریورماه سال ۱۳۴۷.
• «شاه ولی و دعوی مهدویت» به ضمیمه رساله مهدیه از همان عارف، انتشارات دانشگاه اصفهان شماره ۱۰۵ که در مهرماه ۱۳۴۸.
• «اصول اخلاق اسلامی به ضمیمه تعلیم و تربیت در اسلام» همراه علی شریعتمداری، کانون علمی و ترویجی جهان اسلام، کتابفروشی ثقفی، اصفهان ۱۳۴۷
• «روابط معنوی شاه نعمت الله ولی با سلاطین ایران و هند» به ضمیمه دو رساله از آثار او در همین باب، انتشارات اداره کل فرهنگ و هنر اصفهان در سال ۱۳۵۱.
• «تحقیق در احوال و نقد آثار و افکار نعمت الله ولی»، انتشارات سروش، تهران، ۱۳۴۷.
• «از هر دری سخنی» مجموعه مقالات که متجاوز از پنجاه مقاله می شود، دربارهٔ مباحث عرفانی، ادبی، تاریخی، اجتماعی، انتقادی، دینی، اخلاقی و مباحث گوناگون هستند.

توضیحات تکمیلی

نویسنده

حمید فرزام

تعداد صفحات

157

حجم (مگ)

1.6

نوع فایل

اسکن شده

شناسنامۀ کتاب

کتابخانه فانوس

دیدگاهی دارید؟