0

 

زمینه شناخت جامعه و فرهنگ ترکیه


این کتاب را به کتابخانه مورد علاقه خود بیفزایید.

توضیحات

از پیشگفتار کتاب:
آیا شناخت تفصیلی جامعه و فرهنگ کشوری همچون ترکیه و جمع آوری اطلاعات همه جانبه پیرامون فرهنگ این کشور در قالب یک کتاب امکان پذیر است؟ این سوالی است که اکثر کسانی که در مفهوم فرهنگ تدقیق کرده اند و با مسائل فرهنگی ترکیه آشنایی دارند، بدان پاسخ منفی خواهند گفت ترکیه وارث متجده امپراطوری عثمانی است که تا کمتر از یک قرن پیش بزرگترین رقیب سیاسی و نظامی کشورهای مغرب زمین محسوب می گشت و امروزه به نزدیکترین همکار آنها در عرصه های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی بدل گردیده است. در نیم قرن گذشته اکثر شاخه های فرهنگ این سرزمین دچار تحولی عظیم شده و حتی ماهیتی دگرگون یافته است.

از خط و زبان که اصلی ترین جلوه و نمود فرهنگ هر جامعه است تا آموزش و پرورش هنر و گرایشها و رفتارهای دینی جامعه ترکیه، همگی دستخوش تغیری بنیادین شده اند و چهره ای متفاوت به این اجتماع بخشیده اند. سیاست لائیسیزم و آنچه از دوران آتاتورک به بعد حرکت بعدی نوگرایی خوانده شد، موجب شد که بسیاری از عرصه های فرهنگ ترکیه دستکاری شوند، بنیادهای سنتی – مذهبی آن مورد تهاجم قرار گیرند و نهادها و سازمانهای لاتیک تحت نظارت و حاکمیت کامل برنامه ریزان و اندیشه سازان غرب جایگزین آنها گردند. هر چند این جایگزینی موجب از بین رفتن ریشه رفتارها، نهادها و گرایشهای مذهبی جامعه ترکیه نشد، اما دوگانگی عمیقی را در فرهنگ این کشور پدید آورد.

تغییر خط و اصطلاحات زبانی برغم تاثیرات فرهنگی همین اش نتوانست گرایش بخش مهمی از مردم را به زبان ستنی خود که اصطلاحات مذهبی فراوانی در خود داشت را از بین ببرد…

توضیحات تکمیلی

نویسنده

زهرا سبحانی شادان پروند

تعداد صفحات

333

حجم (مگ)

6.1

نوع فایل

اسکن شده

شناسنامۀ کتاب

کتابخانه فانوس

دیدگاهی دارید؟