0

 

زندگی من (جلد دوم)


این کتاب را به کتابخانه مورد علاقه خود بیفزایید.

توضیحات

زندگی من: یاداشتهای دکتر قاسم غنی – جلد دوم (آمریکا)

دکتر قاسم غنی با کسب اعتماد و برقراری مناسبات با رضا شاه بعد از چندی به معلمی محمدرضا پهلوی، ولیعهد، منصوب شد. در ۱۳۱۷ در سمت نماینده مجلس با هئیت بلند مرتبه به ریاست محمود جم که شامل سعید نفیسی؛ می شد برای خواستگاری از فوزیه ، خواهر ملک فاروق راهی مصر شد. در سال ۱۳۱۸ بار دیگر به همراه حسن اسفندیاری، رییس مجلس ، احمد متین دفتری وزیر دادگستری و چند تن دیگر برای شرکت در مراسم عقد ولیعهد و فوزیه به مصر مامور شد.
در فرهنگستان از اعضای پیوسته بود. در ۱۳۲۲ به وزارت بهداری در دولت علی سهیلی منصوب و در ۱۳۲۳ به وزارت فرهنگ در دولت محمدعلی ساعد مراغه‌ای منصوب شد و در ۱۳۲۴ بنا به اصرار و تقاضای خود از وزارت برکنار شد. در ابتدا قرار بود به سفارت ایران در مصر، منصوب شود اما دوستی او با سفیر وقت، محمود جم ، مانع از این امر می شد و ترجیح داد تا به این پیشنهاد جواب منفی بدهد. در همین سال به عنوان نماینده ایران در کنفرانس سانفرانسیسکو حاضر شد.

بعد از بازگشت از امریکا در ۱۳۲۶ به سفارت کبرای ایران در مصر و یک سال بعد به سفارت ایران در ترکیه منصوب شد. در مهر ۱۳۲۸ محمدرضا پهلوی بنا به دعوت ترومن، رییس جمهور ، به آمریکا دعوت شد و از قاسم غنی نیز خواسته شد تا در هیئت همراه او قرار گیرد. او که چون بسیاری از رجال کهنه کار اوضاع ایران نگرانش می کرد در یادداشتهای خود در مورد این سفر می نویسد:
امیدوارم این مسافرت واقع شود و فواید کلی بر آن مترتب گردد. بعد از قضایای سوم شهریور ۱۳۲۰ و اشغال ایران تا پایان جنگ که هیچ کاری پیش نرفت و وضع بر آشفتگی دولت و مردم وتحریک اجانب و زیان و ضرر مجلس و جراید و عدم ثبات دولتها نگذاشت سیاست خارجی دولت ایران وجهه روشنی پیدا کند . در اواخر ۱۹۴۵ و ۱۹۴۶ زدو خوردها و کشمکشهای ایالت آذربایجان پیش آمد بلاخره با ثبات قدم و پافشاری و همت و فعالیت اعلیحضرت و صبر و حوصله ملت ایران و کوشش چند نفری آن قضیه خاتمه یافت و سر و سامان نسبی پیدا شد ولی خط مشی سیاسی اتخاذ نشد .

همان سیاست تذبذب و تزلزل و دو دل بودن ادامه یافت . ترکها در دول خارجه میدان را ربودند … مملکت زیان اخلاقی و مادی و معنوی دیده و هیچ کاری نکرده یک مشت مردمان بی قابلیت یکی بعد از دیگری سرکار آمده‌اند . امیدوارم در این مسافرت خط مشی روشن شود و مردم ایران از فقر و گرسنگی و عدم انضباط و بیچارگی خارج شوند…

توضیحات تکمیلی

نویسنده

قاسم غنی

مترجم

به کوشش: سیروس غنی, هاله اسفندیاری

تعداد صفحات

235

حجم (مگ)

13

نوع فایل

اسکن شده

شناسنامۀ کتاب

کتابخانه فانوس

دیدگاهی دارید؟