0

 

سازمان جوانان حزب توده


این کتاب را به کتابخانه مورد علاقه خود بیفزایید.

توضیحات

چپ در ایران به روایت اسناد ساواک: سازمان جوانان حزب توده (جلد ۹)

بخشی از مقدمه:
نسل جوان به دلیل ویژگیهای روانی – شخصیتی و غلبه عاطفه و شور و احساسات و آرمانگرایی در کنش او معمولاً بیش از سایرین مستعد جذب شعارهای انقلابی است. این نسل در عین حال بخش فعال سیاسی جامعه را تشکیل میدهد و از این نظر نیز برتری قابل توجهی دارد.

مجموعه عوامل فوق جوانان را به مهمترین آماج گروهها و ایدئولوژی های سیاسی مبدل می سازد. مارکسیسم به عنوان مدعی انقلابی گری و دگرسازی جامعه بشری توجهی جدی به جذب نسل جوان داشته و در این مسیر سرمایه گذاری بسیاری نموده است.
بررسی بیوگرافی و شرح حال چهره های سرشناس مارکسیست در سراسر جهان نشان میدهد که آنان عمدتاً در سنین جوانی و تحت تاثیر عوامل مختلف سیاسی و تربیتی به ویژه آرمان گرایی انقلابی جذب این ایدئولوژی شده اند. مارکس و انگلس و لنین از جمله این افراد بوده اند.
بنابراین نسل جوان عمده ترین منبع سربازگیری مارکسیسم بوده است. یکی از جاذبه های اساسی مارکسیسم در جذب جوانان دعوی انقلابی گری اوست. محیط فاسد جوامع سرمایه داری غرب و کشورهای تحت سلطه استعمار، ناگزیر پرخاش علیه نظم اجتماعی موجود را در روح حساس و مستعد جوان که خواستار تغییر وضع موجود و استقرار وضع مطلوب و ایده آل است، پدید می آورد و او را به عرصه کنش اجتماعی در راه دگرسازی جامعه سوق می دهد.

مارکسیسم به عنوان مدعی براندازی نظم استثماری سرمایه داری و استقرار «مدینه فاضله» کمونیستی برای دهه های متوالی در دنیای متاثر از فرهنگ و تمدن غربی پرچمدار مبارزه بود و از همین رو موفقیت قابل توجهی در جذب نسل جوان کسب کرد.
احزاب کمونیستی نسبت به نقش جوانان در جنبشهای اجتماعی سیاسی وقوف کامل داشته و به همین دلیل اکثر احزاب کمونیست در جهان دارای سازمان جوانان بوده تا از کارکرد فعالیت و بسیج و بهره گیری از نیرو و شور آنان در جهت اهداف حزب و همچنین تربیت کادرهای حزبی استفاده نمایند…

توضیحات تکمیلی

نویسنده

مرکز بررسی اسناد تاریخی

تعداد صفحات

267

حجم (مگ)

3.5

نوع فایل

اسکن شده

شناسنامۀ کتاب

ناشر: مرکز بررسی اسناد تاریخی
زبان: فارسی
رده‌بندی دیویی: 955.082092
سال چاپ: 1380
تیراژ: 3000 نسخه
تعداد صفحات: 248
قطع و نوع جلد: وزیری (شومیز)
شابک 10 رقمی: 9645798248
شابک 13 رقمی: 9789645798244

دیدگاهی دارید؟