0

 

سالهای پر آشوب (بخش اول)


این کتاب را به کتابخانه مورد علاقه خود بیفزایید.

توضیحات

پژوهشی در تاریخ معاصر ایران بربنیاد اسناد از طبقه بندی خارج شده انگلستان، آمریکا و ایران
بخش اول: ستون پنجم آلمان در ایران

در این اثر برهه ای از تاریخ کشورمان مورد پژوهش قرار گرفته است که از پرحاثه ترین و سرنوشت سازترین ادوار این قرن بوده است. یعنی از آغاز جنگ جهانی دوم تا حل نهایی کشمکش نفت و انعقاد قرارداد با کنسرسیوم بین المللی (۱۳۱۸ تا ۱۳۴۴). نویسنده برخلاف روش معمول تاریخنگاری، از سیر تحول زمانی پیروی نکرده، بلکه روشنگری گوشه های تاریک این دوران را هدف پژوهش خویش قرار داده است.

موضوع هر بخش از این اثر یکی از مسائل مهم سیاسی این دوران است، که درباره هرکدام از آنها به اندازه ای روایات متفاوت و گاه متضادی وجود دارد که گاهی به راستی از آن معمایی ساخته است.
«انور خامه‌ای» تنها بازمانده از گروه مشهور به «۵۳ نفر» است که بعدها برخی از آنها حزب توده را تشکیل دادند. از نخستین نویسندگان و آخرین بازمانده روزنامه‌های «مردم» و «رهبر» است که «ارگان حزب توده» بودند. وی درسال ۱۳۲۲ به عضویت حزب توده در آمد و بعد از چهارسال در دی ماه ۱۳۲۶ به دلیل اعتراض به سیاست‌های این حزب به همراه «خلیل ملکی»، «جلال آل احمد»، «فریدون توللی» و چند تن دیگر از آن جدا و منشعب شد.

او در این باره گفته بود که قاجاریه به روسیه و تزار وابسته هستند و توده‌ای‌ها به شوروی بلشویکی. این با مرام ما جور نیست.
او درباره کتاب «سال‌های پرآشوب» می گوید که به شرح وقایع و اتفاق‌هایی از تاریخ ایران پرداخته ام که خود شاهد آنها بود‌ه‌ام.

توضیحات تکمیلی

نویسنده

انور خامه ای

تعداد صفحات

259

حجم (مگ)

4

نوع فایل

اسکن شده

شناسنامۀ کتاب

کتابخانه فانوس

دیدگاهی دارید؟