0

 

سرکنسولگری بریتانیا در بوشهر ۱۱۷۷ – ۱۳۳۲ ه‌.ق / ۱۷۶۳ – ۱۹۱۴ م


این کتاب را به کتابخانه مورد علاقه خود بیفزایید.

توضیحات

در این کتاب، طی چهار بخش ، گوشه‌هایی از فعالیت یک صد و هشتاد و دو ساله نمایندگی سر کنسولگری بریتانیا در بوشهر از زمان تاسیس تا آغاز جنگ جهانی اول ( ۱۳۳۲ ۱۱۷۷ه‌.ق/ ۱۹۱۴ ۱۷۶۳م (.بررسی و تشریح شده است .
بخش عمده مطالبی با استناد و مقابله اسناد موجود در بایگانی اسناد وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران و گزیده اسناد وزارت امور خارجه بریتانیا فراهم گردیده است .
بخش مقدماتی یا نخست کتاب به تشریح موقعیت جغرافیایی و پیشینه تاریخی بوشهر، چگونگی شروع مناسبات بریتانیا و و ایران نقش خلیج فارس در ایران امر اختصاص یافته است .
در بخش دوم، ساختار و عملکرد دولت متبوعه خویش در لندن، بمبئی، کلکته و سرانجام تاثیر حضور آنان در تثبیت و شکل‌گیری مناسبات ایران و بریتانیا طی سال‌های ۱۲۳۵ ۱۲۱۳ه‌.ق بررسی و تحلیل شده است .بخش سوم این پژوهش به مطالعه معرفی فهرستی از فعالیت‌های اصلی و برخی امور جنبی نمایندگی بریتانیا در بوشهر مقارن سال‌های ۱۳۳۲ ۱۲۱۳ه‌.ق اختصاص دارد .
در پایان نیز مبحثی تحت عنوان نتیجه‌گیری آمده است …” .
و اما در بررسی عملکرد نمایندگی بریتانیا در بوشهر، ضعف و نارسایی دولت ایران در قرن نوزدهم میلادی، را نمی‌توان نادیده گرفت .
در واقع دولت ایران نیز با اتخاذ یک خط مشی سیاسی مشخص در حطیه بین‌الملل و با توجه به نیاز متقابل بریتانیا به حمایت و جانبداری ایران در منطقه، آگاهی از مناسبات دیپلماتیک و سیاست‌های آسیایی و جهانی بریتانیا …می‌توانست به گونه‌ای عمل نماید که لقب سلطان بی‌تاج و تخت خلیج به نمایندگی سر کنسولگری بریتانیا در بوشهر اطلاق نشود .”

توضیحات تکمیلی

نویسنده

صفورا برومند

تعداد صفحات

478

حجم (مگ)

7

نوع فایل

اسکن شده

شناسنامۀ کتاب

شماره کتابشناسی ملی م‌81-16018
سرشناسه برومند، صفورا
عنوان و نام پدیدآور سرکنسولگری بریتانیا در بوشهر: 1177 – 1332ه.ق‌. م‌1763 – 1914/ صفورا برومند؛ [برای‌] مرکز اسناد و تاریخ دیپلماسی‌
مشخصات نشر تهران‌: وزارت امور خارجه‌. مرکز چاپ و انتشارات‌، 1381.
مشخصات ظاهری ج‌، ص 464
وضعیت فهرست نویسی فهرستنویسی قبلی‌
یادداشت کتابنامه‌: ص‌. [425] – 438؛ همچنین به‌صورت زیرنویس‌
موضوع بوشهر — سفارتخانه‌ها و کنسولگریها — انگلستان‌
شناسه افزوده ایران‌. وزارت امور خارجه‌. مرکز اسناد و تاریخ دیپلماسی‌
شناسه افزوده ایران‌. وزارت امور خارجه‌. مرکز چاپ و انتشارات‌
رده بندی کنگره JX1784/ب‌4س‌4
رده بندی دیویی 327/20942

دیدگاهی دارید؟