0

 

سفرنامه سیف الدوله معروف به سفرنامه مکه


این کتاب را به کتابخانه مورد علاقه خود بیفزایید.

توضیحات

سلطان محمد سیف الدوله از شاهزادگان قاجار و از فرزندان فتحعلی شاه است. وى در سال ۱۲۷۹ هجرى تصمیم به زیارت کعبه گرفت و از تهران، از راه دشت، دریاى خزر، تفلیس استانبول به مکه رفت و پس از انجام فریضه حج، از راه عراق و جنوب به تهران بازگشت. سیف الدوله به اوضاع جغرافیایى، وضع سیاسى و اخلاقى و اجتماعى مردم در شهرهاى مسیر توجه داشته است. کتاب سفرنامه، حاوى خاطرات بعد از سفر حج او نیز هست.
علت نامگذارى کتاب به «سفرنامه مکه» آن است که تصمیم اولیه او سفر مکه بوده و نیز ارزش معنوى این قسمت از سفر در نامگذارى کتاب مؤثر بوده است.
این کتاب، تحت عنوان سفرنامه مکه در فهرست نسخ خطی کتابخانه ملی ایران مضبوط است . نویسنده سفر خود را از تهران به قصد زیارت مکه آغاز کرده اما پس از پایان مراسم حج، به عراق رفت و در آنجا به زیارت عتبات مشغول گردید. سپس به ایران بازگشت و همچنان به سفر خود ادامه داد و…
کتاب حاضر حاوی نکات دقیق جغرافیایی، تاریخی و سیاسی و اجتماعی است. نویسنده هر آنچه را که لازم و سودمند می دانسته و برای آنها از نظر اجتماعی اهمیت قائل بوده بیان کرده است.

فهرست:
آغاز مسافرت ، حرکت از تهران، ورود به جده، مکه، بنای کعبه، مقام ابراهیم، حرکت از مکه، وادی فاطمه، وضع حرم رسول (ص) ضریح حضرت رسول(ص)، وضع داخل مسجد، مسجد قبا و ذوقبلتین و حرکت از مدینه و منازل میان راه، ناقه صالح، خربزه ابوجهل، قدمگاه رسول (ص)، اوضاع کلی شام، وضع آب، وضع بناها، نرخ اجناس و ….

توضیحات تکمیلی

نویسنده

سیف الدوله سلطان محمد

مترجم

ب‍ه‌ت‍ص‍ح‍ی‍ح‌ و ت‍ح‍ش‍ی‍ه‌: ع‍ل‍ی‌اک‍ب‍ر خ‍داپ‍رس‍ت‌

تعداد صفحات

474

حجم (مگ)

5.5

نوع فایل

اسکن شده

شناسنامۀ کتاب

کتابخانه فانوس

دیدگاهی دارید؟