0

 

سلطه جویان و استعمارگران در خلیج فارس


این کتاب را به کتابخانه مورد علاقه خود بیفزایید.

توضیحات

از پیشگفتار:
«خلیج فارس» شهرت عظیم خود را در جهان قدیم زمانی بدست آورد که دریانوردان فنیقی در سفرهای بازگشت از این منطقه با خود ظروف مملو از مایع سیاه و بدبوئی را به اروپای آن زمان سوغات بردند که برای روشنائی و گرما بکار برده می شد. در حقیقت «خلیج فارس» و نفت ارتباط لایتزالی با یکدیگر دارند. در آثار تاریخی کهن جهان، به کرات از خلیج فارس و زندگی پیرامون آن اشارات مفصلی شده است.
در کتب قدیمی جغرافیا از این دریا به اسامی: «پرسیکوس سینوس» یا «سینوس پرسیکوس» یاد شده است که به معنای «خلیج پارس» میباشد. در «حدود العالم» که یکهزار سال پیش تالیف گردیده و قدیمترین کتاب موجود در دانش جغرافیا به زبان فارسی است، خلیج فارس چنین توصیف گردیده است: خلیج پارس از حد پارس برگیرد، با پهنای اندک تا به حدود سند.»
خلیج فارس به تنهائی و صرفنظر از دریای عمان ۲۱۳۲۸۵۰ کیلومتر مربع وسعت دارد و به همین لحاظ از دریاهای کوچک به شمار می رود و در علم جغرافیا در ردیف دریاهای کم عمق جهان قرار دارد.

عمق متوسط آب در دریای عمان در بعضی نقاط بیشتر از ۳ هزار متر است اما از مدخل خلیج فارس یعنی «تنگه هرمز» که وارد خلیج شویم از عمق آب کاسته می شود و بندرت به ۹۰ تا ۱۰۰ متر میرسد.

در قسمت شمال غربی، یعنی به سوی سواحل خوزستان عمق آب گاه تا ۲۵ متر کاهش میابد. بنا به مطالعات عمیق باستانشناسی و شواهد و مدارک بدست آمده حداقل از دو هزار سال قبل «نفت» توسط بشر شناخته شده بود…

توضیحات تکمیلی

نویسنده

اسکندر دلدم

تعداد صفحات

385

حجم (مگ)

15.5

نوع فایل

اسکن شده

شناسنامۀ کتاب

کتابخانه فانوس

دیدگاهی دارید؟