25

 

سنت های ماندگار (مهر، نوروز، یلدا و چهارشنبه سوری)


این کتاب را به کتابخانه مورد علاقه خود بیفزایید.

توضیحات

سرزمین ایران با تمدنی چندین‌هزار ساله، مهد آیین‌ها، باورها و اندیشه‌های کهن است که بسیاری از آن‌ها تا به امروز پایدار مانده است. مراسم آیینی مختلفی چون جشن نوروز، مهرگان، جشن شب یلدا و مراسم چهارشنبه‌سوری بخشی از فرهنگ دیرپای ایرانی است که در کتاب حاضر به اجمال به آن‌ها پرداخته شده است.

مطالب کتاب با بررسی جشن نوروز در اول بهار آغاز می‌شود. نویسنده در متون مختلف هم‌چون شاهنامه‌ی فردوسی، روایت مذهبی و… ردپای نوروز را دنبال کرده و به آداب و رسوم خاص برپایی این جشن در طول تاریخ می‌پردازد. وی نوروز را جشنی مردمی و فلسفه‌ی شکل‌گیری آن را سالگرد آفرینش انسان به دست اهورامزدا (خدای ایرانیان باستان) می‌داند.

گویی نوروز نخستین روز آفرینش است. دومین فصل کتاب به مراسم جشن شب یلدا اختصاص دارد. مراسم شب یلدا یا شب چله که طولانی‌ترین شب سال در تقویم ایرانیان باستان است با زایش مهر (خورشید) در ارتباط است.

نویسنده ضمن معرفی ایزد مهر (میثره/ میترا) در ایران باستان و گسترش آیین پرستش آن تا اروپا، به مفهوم نور و روشنایی به عنوان نمادی از خرد در باور ایرانیان باستان پرداخته و در نهایت به مراسم مخصوص این جشن در ایران و به ویژه در ناحیه‌ی لرستان اشاره کرده است که به اعتقاد ایشان شب یلدا، شب اتحاد و همبستگی ایرانیان و هنگام پیروزی عشق، و نور بر تاریکی و پلیدی است. نویسنده در فصل بعد به جشن مهرگان که در روز شانزدهم ماه مهر برگزار می‌شود پرداخته و کارکردهای اقتصادی، ملی و تاریخی و مذهبی این جشن را بررسی می‌کند.

آخرین جشن ایرانی ذکر شده، چهارشنبه‌سوری است که هرساله در آخرین چهارشنبه‌ی سال برگزار می‌شود. سوری به معنی سرخ است و این جشن که با روشن کردن آتش بر بالای بام‌ها انجام می‌شود به روان‌های درگذشتگان و بازگشت آن‌ها به روی زمین در آخر سال مربوط است.

توضیحات تکمیلی

نویسنده

بصير کوشکي

تعداد صفحات

82

حجم (مگ)

0.8

نوع فایل

اسکن شده

شناسنامۀ کتاب

شماره کتابشناسی ملی 1089509
سرشناسه کوشکی، بصیر،
عنوان و نام پدیدآور سنت‌های ماندگار مهر، نوروز، یلدا و چهارشنبه‌سوری/ بصیر کوشکی.
مشخصات نشر خرم‌آباد: سیفا، 1386.
مشخصات ظاهری [80] ص.: مصور، نقشه.
وضعیت فهرست نویسی برونسپاری (فاپا)
یادداشت کتابنامه: ص. 76 – 78؛ همچنین به صورت زیرنویس.
موضوع جشن‌ها — ایران — تاریخ
موضوع نوروز
موضوع جشن مهرگان‌
موضوع چهارشنبه سوری — آداب و رسوم
موضوع ایران — آداب و رسوم.
رده بندی کنگره GT4874 /آ2 1386 ک9
رده بندی دیویی 394/26955

دیدگاهی دارید؟