0

 

سیاست و اجتماع در شعر عصر مشروطه


این کتاب را به کتابخانه مورد علاقه خود بیفزایید.

توضیحات

نویسنده در پیش گفتار کتاب از دو عنصر سیاسی و اجتماعی در شعر دوره مشروطه با مفاهیمی چون آزادی، حقوق طبیعی و اجتماعی انسان و آرزوی آبادی و نوسازی کشور یاد می‌کند که طی آن در ذهن و زبان روشنفکران و شاعران جای گرفت .

در بخش اول کتاب تحت عنوان” :سیاست در شعر عصر مشروطه “در قالب این موضوعات ویژگی‌های اصلی شعر مشروطه با مثال‌های متعدد بررسی می‌شود” :نا بسامانی امور”، “عقب ماندگی و آرزوی روزگار گذشته”، “وطن، ملت”، “بیداری”، “مشروطه”، “سیر حوادث مشروطه”، “سرخوردگی از مشروطه”، “مداخلات دول استعماری”، “عمال بیگانه”، “ارتش”، “حق و حقوق و قانون”، “رفتار سیاسی مردم”، “انجمن‌ها”، “احزاب سیاسی”، “مجلس ” و “ناامنی .”در بخش دوم کتاب نیز موضوع “اجتماع در شعر عصر مشروطه ” با این مقولات تبیین و ارزیابی می‌شود” :مسئله ارضی و وضعیت روستاییان”، “کار و کاسبی تجار و کسبه”، “امکانات و تسهیلات زندگی”، “فقر و غنا”، “کار و کارگر”، “کارمندان، دستگاه اداری و رواج رشوه”، “اشرافیت”، “وضعیت زنان”، “علم و دانش”، “خواست‌ها و آرزوها”، “تغییرات”، “تبیین علل عقب ماندگی کشور و نابسامانی امور”، “نکوهش مردم”، “اعتیاد “و “احتکار .”در انتهای کتاب، “کتاب‌نامه “و “نمایه “به چاپ رسیده است .

انقلاب مشروطیت ایران از لحاظ دارابودن شعرای عصر خود، بی‌تردید در ردیف نخستین انقلاب‌های جهان قرار دارد. منظور از شعرای عصر مشروطیت به طور کلی تمامی گویندگانی هستند که در دوره‌های مختلف انقلاب، اشعاری با محتوای سیاسی و اجتماعی سروده‌اند یا به گونه‌ای اشعارشان از فضای عصر آزادی و مشروطه‌خواهی و ارزش‌ها و آرمان‌های آن دوره تأثیر پذیرفته است. اشعار گویندگان عصر مشروطه به لحاظ محتوا به دو بخش تفکیک می‌شود: اشعاری با مضامین سیاسی و اشعاری با مضامین اجتماعی. در این کتاب این دو موضوع بررسی شده است.

توضیحات تکمیلی

نویسنده

فاروق خارابی

تعداد صفحات

293

حجم (مگ)

7.7

نوع فایل

اسکن شده

شناسنامۀ کتاب

شماره کتابشناسی ملی م‌80-492
سرشناسه خارابی‌، فاروق‌، – ، گردآورنده‌
عنوان و نام پدیدآور سیاست و اجتماع در شعر عصر مشروطه‌/ تالیف فاروق خارابی‌
مشخصات نشر تهران‌: دانشگاه تهران‌، موسسه انتشارات و چاپ‌، 1380.
مشخصات ظاهری ص 290
فروست (انتشارات دانشگاه تهران‌؛ شماره 2496)
وضعیت فهرست نویسی فهرستنویسی قبلی‌
یادداشت پشت جلد به‌انگلیسی‌:Farough kharabi. Politics and society in the literaturer and poetry of mashratedh era.
یادداشت کتابنامه‌: ص‌. []269 – 258
موضوع سیاست در ادبیات‌
موضوع مشروطیت — شعر
موضوع شعر فارسی — قرن 14 — مجموعه‌ها
شناسه افزوده دانشگاه تهران‌. موسسه انتشارات و چاپ‌
رده بندی کنگره PIR4053/س‌9خ‌2
رده بندی دیویی 1فا8/620931

دیدگاهی دارید؟