1

 

شرح دیوان حافظ (نسخه خطی)


این کتاب را به کتابخانه مورد علاقه خود بیفزایید.

توضیحات

شرح دیوان حافظ (لطیفه غیبی) (از: محمد بن محمد دارابی.)

شماره بازیابی: ۱۱۱۲
شماره مدرک کتابخانه مجلس: IR‭۱۰-۱۹۵۳۹‬
زبان اثر: فارسی
عنوان و نام پدیدآور: شرح دیوان حافظ (لطیفه غیبی) [نسخه خطی]/ از: محمد بن محمد دارابی.
محل کتابت: شهر همدان.
قطع: بغلی. ۸*۱۴سم. ۴۵گ. ۱۵س.
یادداشتهای کلی: این کتاب در ۱۳۰۴ق. و در ۱۳۰۴ و ۱۳۰۵ش. در مجله ارمغان (سال ۶ و ۷) در تهران و در ۱۳۵۹ق. در شیراز بدون تاریخ چاپ گردیده و در پایان این چاپ رساله مختصری در بیان اصطلاحات شعر است که به این شارح نسبت داده شده و جز مقدمه است.
آغاز، آغازه، انجام، انجامه: آغاز:بسمله فصیح‌ترین کلامی که فصحای بلاغت شعار و بلغلی فصاحت دثار کتابه دیوان خود ساخته‌اند حمد و ستایش است…
یادداشتهای مربوط به عنوان و پدیدآور: از مندرجات این مولفه به دست می‌آید که مولف از دانشمندان ق ۱۱ق. بوده ولی به شرح حال وی دست نیافتم. آقای میرزا احمد تبریزی، در مقدمه‌ای که بر چاپ اخیر این کتاب که در (۱۳۵۹ق.) بی‌تاریخ در شیراز انجام گرفته نگاشته‌اند: حضرت قطب‌الدین محمد نیریزی که در ۱۱۷۳ق. در نجف اشرف وفات یافته‌اند در فصل الخطاب در ذیل آنهائی که معاصر ایشان بوده‌اند، نخست شاه محمد دارابی را نام برده‌اند.
مولف در خاتمه در ابتدای تفال‌هایی که خود وی به دیوان حافظ زده گوید در تاریخ هزار و شصت و دوم (۱۰۶۲ق.) بنده وارد احمدآباد گجرات شدم و گذشته از این، از همین خاتمه استفاده می‌شود که معاصر امام قلی خان حاکم شیراز بوده که در ۱۰۴۳ق. کشته شده و نیز معاصر بودن وی با شاه عباس دوم (۱۰۵۲-۱۰۷۷ق.) نیز از این کتاب معلوم می‌شود و در آخر فصل سوم نسخه چاپ اول این کتاب تاریخ تالیف صریحا در ۱۰۸۷ق. در مدت دو هفته در شهر شیراز معین گردیده، بنابراین شواهد بسیار دور می‌نماید که قطب‌الدین مذکور معاصر این مولف باشد و دور نیست که پسر این مولف چون پدرش محمد نام داشته و آن است که قطب‌الدین به زیارتش نائل گردیده است.
نوع کاغذ:ترمه.
تزئینات جلد:تیماجی.
وضعیت استنساخ نسخه: نام نویسنده و سل نگارش را که در پایان آخرین صفحه بوده محو کرده‌اند آثار سال ۱۲۵۹ق. به دست می‌آید و از نام نویسنده کلمه محمد باقی مانده.
یادداشتهای مربوط به مشخصات ظاهری اثر: نوع خط:شکسته نستعلیق زیبا.
یادداشتهای مربوط به نسخه موجود: ۱بر برگی که پیش از نسخه می‌باشد ابیاتی به عربی در مدح اهل‌بیت علیهم‌السلام به خط نسخ نگاشته شده است.
مشخصات اثر: امضا:
متن یادداشت: بالای صفحه نخستین نسخه به امضاء فوام دفتر آشتیانی (حسین) که از درباریان اوائل ق ۱۴ق. بوده در ۱۳۱۴ق. نوشته شده: «این کتاب به خط میرزا محمد حشمت آشتیانی است». ولی نگارنده را عقیده این است که الحاقی بودن این نگارش را دقت زیاد در خود نوشته ثابت می‌نماید.
یادداشتهای مربوط به نمایه ها، چکیده ها و منابع اثر: ماخذ فهرست: مجلد دوم، صفحه ۱۶۰۴-۱۶۰۵٫
تاریخ: ۲۰۱۲۱۰۱۳
محل و شماره بازیابی: ۱۱۴۱۶۳

توضیحات تکمیلی

تعداد صفحات

52

حجم (مگ)

10

شناسنامۀ کتاب

کتابخانه فانوس

نوع فایل

اسکن شده

دیدگاهی دارید؟