0

 

عکس های قدیمی ایران


این کتاب را به کتابخانه مورد علاقه خود بیفزایید.

توضیحات

عکس های قدیمی ایران (رجال، مناظر، بناها و محیط اجتماعی) چاپ دوم با تجدید نظر کامل

معرفی و فهرست‌کردن عکس‌های تاریخی هر ملتی، یکی از ضروریات برای شناخت و معرفی گذشته فرهنگی آن کشور در ابعاد مختلف تاریخی، اجتماعی، مردم‌شناسی، فرهنگ عامه، و بسیاری زمینه‌های دیگر پژوهشی است. آنچه از عنوان کتاب برداشت می شود، بهترین توضیح پیرامون این کتاب است.

در این کتاب شاهد هزار و سیصد عکس هستیم که در ایران عکاسی شده اند. از آنجا که در ابتدای حضور هنر عکاسی، به علت هزینه بالا، امکان عکاسی در اختیار پادشاهان ایران و درباریان بود، بخش عمده ای از این عکس ها به درباریان اختصاص دارد. در ادامه و با گسترش هنر عکاسی، عکس هایی از مناظر، اماکن مذهبی، اصناف و … مشاهده می شود. عکس های قدیمی، یکی از مهم ترین منابعی هستند که چه در تحقیق تاریخی و چه در پژوهش های انسان شناسی می توانند مورد استفاده قرار بگیرند.

خوشبختانه در ایران فناوری عکاسی همچون فیلم مستند عمدتا به دلیل آشنایی ناصر الدین شاه با این موضوع و همچنین مهاجرت گروهی از روس ها به ایران و روابط جامعه ارمنیان ایران با اروپا، تقریبا همزمان با ابداع آنها، به ایران نیز راه یافتند و عکس های بسیار زیادی از اواخر دوره ی قاجار به بعد برای ما به جای مانده که می توانند همگی منشاء مطالعات زیادی باشند.

در این کتاب ۱۳۰۰ عکس از اشخاص، بناها و مناظر گرد آوری شده و برای هر عکس مشخصات گوناگونی به دقت ذکر شده است. نمایه های کتاب ابزارهای خوبی برای یافتن شخصیت ها و محل ها هستند. در پیشگفتار کتاب آمده: « اصل عکس ها در گنجینه کتاب های خطی کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران محفوط است. از اصل عکس ها نیز فیلم تهیه شده است.

خواستار هر کدام از عکس ها کافی است با مشخص نمودن شماره عکس از روی این فهرست به میکروفیلم های مربوط مراجعه کند و با توجه به مقررات مخصوص در کتابخانه مرکزی دانشگاه، درخواست تکثیر عکس از روی فیلم را بنماید.

مجموعه عکس های معرفی شده در این کتاب قبلا به خانواده معیر الممالک تعلق داشته و بسیاری از آن ها از عکس های اختصاصی و انتشار نایافته است.» این کتاب به اهتمام قاسم صافی در سال ۱۳۷۰ توسط انتشارات دانشگاه تهران در ۳۰۰۰ نسخه منتشر شده است.

توضیحات تکمیلی

نویسنده

قاسم صافی

تعداد صفحات

571

حجم (مگ)

48.7

نوع فایل

اسکن شده

شناسنامۀ کتاب

شماره کتابشناسی ملی 3698394
سرشناسه صافی‌، قاسم‌،
عنوان و نام پدیدآور عکسهای قدیمی ایران «رجال‌، مناظر، بناها و محیط اجتماعی‌»/ تالیف قاسم صافی‌گلپایگانی.
مشخصات نشر تهران: دانشگاه تهران، موسسه انتشارات و چاپ، 1374.
مشخصات ظاهری [4]،هشت، 536 ص.: مصور، نمونه، عکس.
فروست انتشارات دانشگاه تهران؛ 2010.
یادداشت چاپ قبلی: دانشگاه تهران، موسسه انتشارات و چاپ، 1374( 6 و هشت‌، 538 ص‌.).
یادداشت چاپ سوم.
یادداشت نمایه.
موضوع ایران — تاریخ — قاجاریان، 1193 – 1344ق — عکس‌ها
موضوع عکس‌ها — ایران
موضوع سیاستمداران ایرانی — قرن 12 – 14ق.– عکس‌ها
موضوع ایران — آثار تاریخی — مصور
شناسه افزوده دانشگاه تهران. موسسه انتشارات و چاپ
رده بندی کنگره DSR1315 /ع8ص2 1374الف
رده بندی دیویی 955/0740222

دیدگاهی دارید؟