0

 

فرزانگی در آینه زمان، درنگ بر فلسفه، هنر و دانش


این کتاب را به کتابخانه مورد علاقه خود بیفزایید.

توضیحات

فرزانگی در آینه زمان: درنگ بر فلسفه، هنر و دانش

در این کتاب مباحث فلسفی و هنری “شیوا کاویانی “درباره این موضوعات جمع آمده است” :راز هستی و نیستی”، “فیزیک و متافیزیک [فلسفه] در سده‌های میانه”، “آشتی فلسفه و ریاضی”، “نیچه :فلسفه، زیباشناسی و موسیقی”، “هنر و زیبایی در موزه جنگ”، “دیالکتیک طبیعت زنده و طبیعت بی جان”، “ذهن و شناخت :کتاب و کتابخانه “و موضوعاتی نظیر آن .

انسان در فراشد تکاملی خود چهار حلقه به هم پیوسته، حلقه زیست‌شناسی، حلقه زمانی، حلقه اندیشگی-سخنوری، و حلقه هنری-زیباشناسی را همچون چهارسوی هستی می‌پیماید تا به “اکنون جاودانه” درآید و فضای فرابعدی را تجربه کند.
در این فرایند، آدمی همواره حلقه به حلقه راه می‌پوید؛ از حلقه‌ای به حلقه دیگر گذار می‌کند؛ به حلقه در می‌آید، در حلقه می‌نشیند و حلقه وار با زمین به گرد جهان سفر می‌کند تا با “چرخه زندگی” سرورانگیز بگردد.
براستی در حلقه‌هایی چنین پیدا و نهان است که سرگذشت انسان و جهان نقشمایه خود را می‌یابد و آدمی در جستجوی حلقه گمشده زیستی، باستانی، تاریخی، فلسفی، زبانی و هنری، لحظه‌ها را سپری می‌کند. انسان فرزانه فرازجسته به حلقه ” ابرانسان” جسارت ورزیده تا بداند و از ساحت کمینه‌گی (بندگی) و شناخت سطحی برجهد و با بزرگ‌دارندگی زیبایی، زندگی، سرور و خرد به یاری شناخت انتقادی، شامگاه بت‌ها را گمانه زند.
در این فراگشت اما آدمی بر بستر تاریخ و زمان، تاریخیت یافته، سده‌های گوناگون تاریخی را گذرانده و در گستره های فلسفی و هنری به بعدهای زیباشناسانه تازه‌ای درآمده و با برخورداری از ادراک خلاقانه زبانی-مفهومی و روان‌شناختی بر خویشتن خود و جهان “نظر” کرده تا عالمی و آدمی از نو بسازد.

توضیحات تکمیلی

نویسنده

شیوا کاویانی

تعداد صفحات

196

حجم (مگ)

2

نوع فایل

اسکن شده

شناسنامۀ کتاب

شماره کتابشناسی ملی م‌80-13044
سرشناسه کاویانی‌، شیوا، –
عنوان و نام پدیدآور فرزانگی در آینه زمان‌: درنگ بر فلسفه‌، هنر و دانش‌/ شیوا کاویانی‌
مشخصات نشر تهران‌: نگاه‌، 1380.
مشخصات ظاهری ،174 15ص‌.مصور
وضعیت فهرست نویسی فهرستنویسی قبلی‌
یادداشت ص‌. ع‌. به‌انگلیسی‌:Shiva Kaviani. Intellection in the mirror of time contemplating on philosophy, art and knowledge.
یادداشت کتابنامه‌
موضوع فلسفه‌
موضوع هنر — فلسفه‌
موضوع علوم — فلسفه‌
رده بندی کنگره B99/ف22ک‌16 1380
رده بندی دیویی 101

دیدگاهی دارید؟