0

 

فهرست نسخه‌های مصنفات ابن سینا


این کتاب را به کتابخانه مورد علاقه خود بیفزایید.

توضیحات

می توان به طور کلی به حسب مطلب آثار شیخ را به چهار گروه تقسیم کرد: کتب و رسائل فلسفی، کتب دینی، رسائل طبیعی و ریاضی و جهان‌شناختی، و بالاخره رسائل تمثیلی و عرفانی. البته این تقسیم‌بندی مطلق نیست، بلکه بسیاری از کتب شیخ شامل چند موضوع است و نمی‌توان آنان را به یک گروه محدود کرد.

گرچه بسیاری از نوشته‌های شیخ الرئیس مانند کتاب الانصاف در بیست مجلد درباره محاکمه بین فلسفه مشرقی و مغربی و لسان العرب در ده مجلد به کلی از بین رفته است، بیش از ۲۵۰ کتاب و رساله و نامه از او در دست است.

این فهرست که توسط زنده‌یاد دکتر یحیی مهدوی از نوشته‌های ابن سینا تهیه شده است، هنوز هم کامل‌ترین فهرستی است که از مصنفات ابن سینا نگاشته شده است.

ابن‌سینا، علی رغم زندگانی ناآرام و پر حادثه خود، اندیشمند و نویسنده‌ای پرکار بوده است. آنچه از نوشته‌های خرد و کلان وی بر جای مانده است، نماینده ذهنی فعال و پویاست که گویی در هر شرایطی، حتی در سخت‌ترین و توان‌فرساترین آن‌ها، از فعالیت و خلاقیت باز نمی‌ایستاده است. در فهرست نسخه‌های مصنفات ابن سینا، ۱۳۱ نوشته اصیل از ابن سینا و ۱۱۱ اثر منسوب به وی یا نوشته‌هایی با عنوانهای دیگر معرفی شده است.   

توضیحات تکمیلی

نویسنده

یحیی مهدوی

تعداد صفحات

494

حجم (مگ)

17.2

نوع فایل

اسکن شده

شناسنامۀ کتاب

مکان چاپ: تهران
مهدوی, یحیی ( استاد فلسفه دانشگاه تهران و از اولین مترجمان آثار فلسفی به زبان فارسی), 1287 1379 (نویسنده)
ناشر: انتشارات دانشگاه تهران
تاریخ چاپ: ۱۳۳۳ هجری شمسی
زبان: فارسی

دیدگاهی دارید؟