0

 

قربانی در تاریخ کیش زرتشت مری بویس


این کتاب را به کتابخانه مورد علاقه خود بیفزایید.

توضیحات

آنچه پیش روی شماست مجموعه‌ای از نوشته‌های دانشمند فقید مری بویس درباره قربانی در تاریخ کیش زرتشت است. در اهمیت کارهای مری بویس همین بس که وی علاوه بر مطالعات گسترده، مدتی را در میان زردشتیان به سر برد و با ارائه مطالعات میدانی گنجینه‌ی بسیار باارزشی از باورها و آداب و رسوم زرتشتی را ثبت و ضبط کرده است.

باورها و آیین‌هایی که امروزه دیگر هیچ خبری از آن نیست. از جمله این آیین‌های فر اموش‌شده، مراسم‌های متعدد قربانی در کیش زرتشت است که موبدان امروزی تحت تاثیر پاره‌ای از اوستا پژوهان غربی آن را مخالف نظر زردشت می‌دانند.

مری بویس در رد این نظریه با بررسی متون گاهانی و سپس با پیگیری این آیین از روزگار پیش از زرتشت تا قرن بیستم به خوبی نشان می‌دهد که قربانی حیوانی رسمی اصیل و ایرانی است که به زمان خود زرتشت بازمی‌گردد و آنچه درباره ممنوعیت قربانی از زبان زرتشت بیان می‌شود بر پایه متنهای مبهمی است که استدلال به آنها نادرست است.

مری بویس همانند پاره‌ای از پژوهشگران بر این باور است که دین زرتشتی در سه پادشاهی هخامنشی، اشکانی و ساسانی دین رسمی بود و از این رو مراسم‌های قربانی در این سه پادشاهی را به پای دین زرتشتی می‌نویسد.

توضیحات تکمیلی

نویسنده

غلامرضا نوادری

تعداد صفحات

122

حجم (مگ)

3.8

نوع فایل

تایپ شده

شناسنامۀ کتاب

کتابخانه فانوس

دیدگاهی دارید؟