0

 

قصص الخاقانی: تاریخ مختصر صفویه (جلد اول)


این کتاب را به کتابخانه مورد علاقه خود بیفزایید.

توضیحات

کتاب قصص الخاقانی، تألیف ولی قلی بیگ شاملو در تاریخ مختصر صفویه است تا پایان شهریاری شاه صفی (۱۰۳۸ ه ق – ۱۰۵۲ ه .ق) و تاریخ مفصل شاه عباس ثانی (۱۰۵۲ – ۱۰۷۷ ه.ق) از ولادت (شب جمعه هجدهم شهر جمادی الاول ۱۰۴۲ ه.ق) تا وفات این پادشاه در دامغان ( در شب سه شنبه بیست و هشتم ربیع الاول ۱۰۷۷ ه.ق)، مشتمل بر یک دیباچه و سه باب و خاتمه یی محتوی بر سه تذکره.

سر آغاز کتاب چنین است:
‹‹هو الفتاح العلیم و به نستعین، بسم الله الرحمن الرحیم ربنا افتح بیننا و بین قومنا بالحق و انت خیر الفاتحین و به نستعین. بهترین کلامی که ذوالفقار زبان قلم، و شمشیر نفس آتشین دم را به شعله نور افشانش آبگیری توان نمود، حمد قادری است ه آفتاب شرقی انتساب را سپه سالار نجوم گردانیده، جمیع ذرات کاینات را از ثری تا ثریا به ترتیب انوار کیمیا آثارش مأمور ساخت، و علم سفید صبح تابان را چون لوای پرتو جهانگیرش درعرصه گاه عالم ظهور برافروخت … ››
و آنگاه پس از ده صفحه بیست سطری نویسد:
‹‹… بر این فقی حقیر واجب است که بشرح مجمل، بنابر این قول که مالایدرک کله لایترک کله، شرذمه یی از وقایع و سوانح ایام سلطنت و دارایی و زمان دولت و فرماروایی آباء گرام و اجداد عظام این برگزیده شهریار علی الاطلاق که موقوف علیه حکایات این تاریخ است، اظهار نماید، تا سلسله کلام را ربط پیوسته و خواننده و شنونده را حظی خجسته حاصل آید:
خرد را در این آرزو دل دهی
خدایا چو بر نیتم آگهی

و این کتاب را مرتب ساخت بمقدمه و سه باب و خاتمه:

مقدمه: در بیان نسب والای اعلیحضرت حاحبقران خطاب.
باب اول: در بیان مجملی از احوال اجداد والاشان این برگزیده حضرت رحمن یا حین طلوع کوکب دولت ظل ظلیل حضرت رب جلیل شاه اسماعیل – ( و در حقیقت از فیروز شاه زرین کلاه تا شاه اسماعیل اول).
باب دویم: در بیان وقایع و سوانح ایام دارایی وفرمانروایی خاقان سلیمان شان حضرت شاه اسماعیل الی حین طلوع آفتاب جهانتاب دولت نواب کامیاب و اعلیحضرت صاحبقران خطاب.
باب سیم: در بیان احوال خیر مآل نواب صاحبقران، از روز جلوس میمنت مأنوس الی انقراض الدوران. (یعنی از سال ۱۰۵۲ ه ق که آغاز پادشاهی شاه عباس ثانی است تا ۲۵ ربیع الاول ۱۰۷۷ ه ق که هنگام درگذشت اوست.)
خاتمه: دربیان احوال برخی از علما و جمعی از حکما و بعضی از شعرای غرای عصر صاحبقران است.

مشتمل بر سه تذکره:
تذکره اول: احوال علما و حکما و فضلا و در آن احوال ۲۴ تن از ایشان
تذکره دویم: تراجم احوال شعرای عصر حضرت صاحبقرانی مشتمل بر ۱۰۱ تن
تذکره سیم: در ذکر نوزده تن از درویشان آن روزگار است

توضیحات تکمیلی

نویسنده

ولی قلی بیگ شاملو

مترجم

به تصحیح: سید حسن سادات ناصری

تعداد صفحات

564

حجم (مگ)

11.7

نوع فایل

اسکن شده

شناسنامۀ کتاب

کتابخانه فانوس

دیدگاهی دارید؟