0

 

لوامع صاحبقرانی (نسخه خطی)


این کتاب را به کتابخانه مورد علاقه خود بیفزایید.

توضیحات

لوامع صاحبقرانی (متن از: بهاءالدین محمد فرزند مولی صالح ساروی داماد مجلسی (مولف انوار البلاغه). شارح: مجلسی اول (محمدتقی بن مقصودعلی مجلسی ۱۰۰۳-۱۰۷۰).)

شماره بازیابی: ۸۳۴
شماره مدرک کتابخانه مجلس: IR‭۱۰-۱۹۲۱۶‬
زبان اثر: فارسی
عنوان و نام پدیدآور: لوامع صاحبقرانی [نسخه خطی]/ متن از: بهاءالدین محمد فرزند مولی صالح ساروی داماد مجلسی (مولف انوار البلاغه). شارح: مجلسی اول (محمدتقی بن مقصودعلی مجلسی ۱۰۰۳-۱۰۷۰).
کاتب: بهاءالدین محمد بن صالح.
تاریخ کتابت: ۱۰۸۴ق.
قطع: رحلی بزرگ. ۲۵*۳۷سم. ۶۷۶گ. ۳۵س.
آغاز، آغازه، انجام، انجامه: آغاز:بسمله حمدیکه باقلام اشجار و مداد ابحار بر صفحات لیل و نهار شرح شطری از آن نتوان نگاشتن سزاوار فائض الانواریست…
یادداشتهای مربوط به مشخصات ظاهری اثر: نوع خط:نسخ.
نوع کاغذ:سمرقندی.
تزئینات جلد:تیماجی.
۲در حاشیه بیشتر صفحات تذکر داده شده.
یادداشتهای مربوط به نسخه موجود: ۱شامل شرح مجلد اول و دوم، پشت برگ آخر مجلد اول علامه مجلسی به خط خویش اجازه‌ای به نام امیر سیدعلی نیز به تاریخ ۱۰۸۴ق. نگاشته‌اند، و در همین صفحه محمد مقیم نام تاریخ ولادت دو فرزند خود را که در ۱۱۰۲ و ۱۱۰۳ق. نوشته، چند برگ از اواخر نسخه اصل مقابله و تصحیح گردیده.
یادداشت عملیات: چندین برگ وصالی گردیده و برخی از آنها را سیاه و کثیف کرده‌اند.
یادداشتهای مربوط به نمایه ها، چکیده ها و منابع اثر: ماخذ فهرست: مجلد دوم، صفحه ۱۳۸۱-۱۳۸۲٫
یادداشتهای مربوط به خلاصه یا چکیده: شرح کتاب من لا یحضره الفقیه می‌باشد که یکی از کتاب‌های چهار گانه در اخبار امامیه حضرت صدوق (محمدبن علی بن بابویه ( -۳۸۱ق.) است. شارح در مقدمه این شرح نگاشته‌اند که چون از شرح عربی بر فقیه فراغت یافتم و از نظر پادشاه عصر (شاه عباس دوم ( -۱۰۷۷ق.) گذرانیدم و مورد قبول گردید، مقرر داشته که شرحی فارسی بر فقیه نیز نگارش دهم، بنابراین شروع به این شرح گردید. صاحب روضات در ص۱۳۰ ج۱ نگاشته‌اند که این شرح لوامع صاحبقرانی نیز به آخر رسیده و چون شرح عربی آن صد هزار بیت کتاب دارد و صاحب کشف الحجب در ص۴۸۱ نوشته‌اند که شارح موفق به اتمام آن نشده و تا آخر کتاب حج و زیارات من لا یحضره الفقیه (جلد اول و دوم) را بیشتر شرح نکرده. نگارنده هم آنچه جستجو نمود بیش از آنچه در کشف الحجب گفته شده نیافت و در ۱۳۲۲-۱۳۲۴ق. همین اندازه از آن در تهران چاپ سنگی گردیده است. شارح در این شرح جمله به جمله عبارات من لا یحضره الفقیه را نقل و به ترجمه فارسی آن پرداخته و اقوال علما را در شرح و بیان آنها نقل و پس از آن نظریه و عقیده خویش را اظهار داشته و خود در ابتدای شرح گفته‌اند: تا به حال شرح بسیاری از اخبار مشکله را سابقین نموده و خداوند این نعمت را نصیب من نمود و این شرح را لوامع صاحبقرانی نامیده.
محل و شماره بازیابی: ۱۱۶۳۱۵

توضیحات تکمیلی

تعداد صفحات

685

حجم (مگ)

166

نوع فایل

اسکن شده

دیدگاهی دارید؟