42

 

مجموعه مقالات دکتر محمد معین


این کتاب را به کتابخانه مورد علاقه خود بیفزایید.

توضیحات

مجموعۀ حاضر از مجموعۀ مقالات شادروان دکتر محمد معین است که اغلب آنها را خود گردآورى کرده بود و در دفاترى به شکل تیراژاپار تنظیم نموده بود و در حواشى بسیارى از آنها چنانکه خوگرى او بود اضافات و حواشى فراوان نیز آورده بود به‌طورى که برخى از آنها از شکل اولیه خود خارج شده به صورت رساله‌اى مستقل درآمده بود و یا گسترده‌تر و سرانجام به صورت کتابى مفصل. این گردآورى دو جلد را شامل است.

بقیۀ مقالات را در پوشه‌اى ضبط کرده و معدودى بین آنها موجود نیست که شاید لابلاى کتابها و دوره‌هاى مجلات مخفى مانده است و هنوز به آنها دسترسى پیدا نکرده‌ام. این نقصان را خوشبختانه فهرست مقالات آقاى ایرج افشار نسبتا جبران کرده است.
بعد از بیمارى و درگذشت معین بسیارى از کارهاى نیمه‌تمامش معوق مانده بود و از اولویت بیشترى برخوردار. گرفتاریهاى ایام بیمارى و پس از فوت مجال را بر همۀ ما تنگ کرده بود همچنان‌که هنوز، بااین‌وجود از تلاش نایستادیم و ادامۀ راهش را پوئیدیم.
این مجموعه شامل بیست و شش مقاله است که به صورت زمانى گردهم قرار گرفته و جلد دوم نیز زیر چاپ است. هدف از زمانى‌کردن مقالات بیشتر نشان دادن وضع مجلات و مطبوعات در گذشته بود که به نشر مقالات علمى علاقه‌مند بوده‌اند و در ضمن نیز قدردانى و اظهار امتنان از خدمات فرهنگى آنها؛ و دیگر نشان دادن پویش تکاملى کار وی.
مجموعۀ حاضر را مقدمه‌اى بایسته درخور بود. اندیشیدم که از یکى از دوستان نزدیک ایشان خواستار چنین مهمى بشوم. دریافتم که از آن کاروان، معدودى گرفتار به‌جا مانده‌اند و در تلاش مدام با مسئولیتهاى فراوان علمى و ادارى و. . .

توضیحات تکمیلی

نویسنده

محمد معین

تعداد صفحات

548

حجم (مگ)

40

نوع فایل

اسکن شده

شناسنامۀ کتاب

کتابخانه فانوس

دیدگاهی دارید؟