0

 

مفتاح الجنان (نسخه خطی)


این کتاب را به کتابخانه مورد علاقه خود بیفزایید.

توضیحات

مفتاح الجنان(از: محمد مجیر.)

شماره بازیابی: ۲۸۰۵
شماره مدرک کتابخانه مجلس: IR‭۱۰-۱۹۸۱۸‬
زبان اثر: فارسی
عنوان و نام پدیدآور: مفتاح الجنان/ از: محمد مجیر.
کاتب: عبدالحکیم فرزند مولانا چلبی رومی.
تاریخ کتابت: در پسین پنجشنبه جمادی‌الاخری ۹۶۱ق.
قطع: رقعی. ۱۵*۲۰سم. ۳۲۲ص. ۱۵س.
آغاز، آغازه، انجام، انجامه: ۱بسمله حمد بی‌حد و ثنای عدد و مر خالق… اما بعد میگوید… محمد مجیر و بصیر ادیب… اصغر و احقر خدام درگاه سلطان المشایخ…
۲… سیم آنکه طلب کند فضول دنیا را… پنجم آنکه… پیوندند… و علی آله الاکرمین وقع الفراغ من تحریر کتاب مفتاح الجنان علی یدی… عبدالحکیم بن مولانا چلبی رومی… فی یوم الخمیس وقت العصر فی شهر جمادی‌الاخری فی سنه احدی و ستین و تسعمایه… و آله اجمعین.
تزئینات متن:عنوان و نشانها در نسخه با شنگرف است.
نوع کاغذ:سفید.
تزئینات جلد:تیماجی مشکی رنگ دارای ترنج و نیم‌ترنج منگنه شده.
نک: آستان قدس، ۶/ ۳۵۳٫
یادداشتهای مربوط به مشخصات ظاهری اثر: نوع خط:نسخ.
یادداشتهای مربوط به نسخه موجود: ۱در این نسخه بخشی از یک رساله عملیه ضمیمه شده که هنگام وصالی دو برگ از آن را (درباره نماز) در آغاز و ۹ برگ (درباره احکام حج) در پایان آورده‌اند، برگ‌های اول و دوم کتاب وصالی شده و پشت نخستین برگ کتاب سه بیت ترکی یادداشت شده است. پس از پایان کتاب بین کتاب و برگ‌های رساله عملیه یک برگ الصاق شده که بر روی آن صفحه نخست رساله یا کتابی است به فارسی در عرفان که در آن از محیی‌الدین یاد شده است و آغاز آن چنین است: بسمله، الحمدلله… اما بعد بر خاطر وقاد و طبع نقاد ارباب فهم و دانش پوشیده نماند که ارباب مکاشفات بحکم اطلاع بر بعض اربعینیات دانسته‌اند که حضرت حق سبحانه تعالی بحکم: و اذ قال ربک للملائکه انی جاعل فی الارض خلیفه… بر پشت همین صفحه یادداشتی که به ترکی درباره حساب ماه و سال با نام ماههای عربی و روزهای هفته یادداشت شده. آغاز آن اینست: اگر دیلرسن که آنبک غره سی بیله سنک کمدن سورما یسنک پیغامبر نک تارخندن.
یادداشتهای مربوط به نمایه ها، چکیده ها و منابع اثر: ماخذ فهرست: مجلد پنجم، صفحه ۳۸۲۶٫
یادداشتهای مربوط به خلاصه یا چکیده: این کتاب در ادعیه و استغفار و ذکر و ورد مشتمل بر ۲۵ باب است و مولف از تفسیر مغنی عم خود ضیاءالدین نام برده است. این کتاب به جز کتاب مفتاح الجنان تالیف شیخ اسدالله بروجردی است که به چند روش نگارش یافته و مرحوم حاج شیخ عباس قمی در مفاتیح الجنان ذیل زیارت وارث درباره بی اعتباری آن به طور تفصیل سخن گفته است و به جز مفتاح الجنانی است که ملک الکتاب شیرازی آن را (به عنوان تالیفی از محمدجعفر پسر مولی محمدتقی مجلسی که نام شاه سلیمان صفوی) در همین سال ۱۳۱۸ق. چاپ کرده.
تاریخ: ۲۰۱۲۱۲۱۰
محل و شماره بازیابی: ۱۷۴۲۰۶

توضیحات تکمیلی

تعداد صفحات

157

حجم (مگ)

57

نوع فایل

اسکن شده

دیدگاهی دارید؟