0

 

مکاتبات سلطان عبدالله قطب شاه


این کتاب را به کتابخانه مورد علاقه خود بیفزایید.

توضیحات

سرزمین دکن در جنوب هند واقع شده است و قریب به هفتصد سال، ایرانی‌تبارها در این ناحیه در هشت سلسله مختلف حکومت کردند. در دوره این حکومت‌ها تمدن و فرهنگ ایرانی به ویژه هنر، زبان و ادبیات ایرانیان در این سرزمین شکوفا گردید. سلطان محمدقلی قطب شاه؛ چهارمین پادشاه سلسلۀ قطب شاهیان و حاکم وقت دکن در جنوب هند، شهر حیدرآباد دکن را در سال ۱۵۹۰ م تاسیس کرد.

قطب شاهیان که خاندانی ایرانی‌تبار و شیعه‌مذهب بودند، از ۹۱۸ تا ۱۰۹۸ ق/ ۱۵۱۲ تا ۱۶۸۷ م بر این منطقه حکومت کردند. سلطان عبدالله قطب شاه (۱۰۸۳-۱۰۲۰) بیش‌ترین دورۀ حکومت را در سلسلۀ قطب شاهی داشت و ۴۶ سال مقتدرانه فرمانروایی کرد.

در دورۀ حکومت وی که از نظر آسایش مردم معروف است، قلمروی قطب‌شاهیان گسترش یافت. ولی قلعۀ گلکنده در سال‌های ۱۶۳۶ تا ۱۶۵۶ م تحت فشار شدید گورکانیان دهلی قرار گرفت و از این زمان سلسلۀ قطب‌شاهیان رو به افول گذاشت.

این مجموعه، شامل نمونه‌هایی از نامه‌نگاری در ادبیات فارسی آن دوره، میان سلطان عبدالله قطب شاه با سلاطین و افراد دیگر است. این کتاب در سال ۱۳۸۶ به کوشش احمد علامه فلسفی توسط انتشارات وزارت امور خارجه ذیل بخش اسناد و مدارک تاریخی منتشر شده است.

توضیحات تکمیلی

نویسنده

به کوشش: احمد علامه فلسفی

تعداد صفحات

155

حجم (مگ)

2.5

نوع فایل

اسکن شده

شناسنامۀ کتاب

کتابخانه فانوس

دیدگاهی دارید؟