0

 

میرزا علی معجز سئچیلمش اثرلری


این کتاب را به کتابخانه مورد علاقه خود بیفزایید.

توضیحات

میرزا معجز علی شبستری (۱۳۱۳ -۱۲۵۲ ش) در روستای شبستر زاده شد. خواندن و نوشتن را در مکتبخانه آموخت و در ۱۶سالگی بعد از فوت پدر، با برادرانش به دنبال تجارت به استانبول رفت.

در آنجا تاریخ و ادبیات را فراگرفت. پس از بازگشت به ایران، بیشتر اوقات بر سر مزار مرید خود، شیخ شبستری بود و گاهی نیز شعر می سرود. او که اوضاع جامعه و بی عدالتی ها را می دید به مبارزه برخاست و در اشعارش از انتقاد از وضع حاکم، خرافات و بدعتهای دینی دریغ نکرد.

نفی قمه زنی و معرفی چهره واقعی امام حسین، پرهیز از گزافه گویی و اغراق در مورد فرامین دینی و سرگذشت چهارده معصوم برای اولین بار از زبان معجز شنیده می شود. او در استانبول نیز به ترکی آذربایجانی شعر می سروده و همواره به بیداری مردم خود می اندیشیده.

وی اولین مدرسه دخترانه شبستر را برپا کرد و از اولین طرفداران تساوی حقوق مدنی زنان بود. وی با وجود مخالفت با نظام حاکم و جهل و نادانی،‌ مقبولیتی تام نزد مردم داشت. کتاب حاضر دربردارنده اشعار معجز به زبان ترکی است.

در شعر معجز شبستری (چه فارسی و چه آذری) مفاهیمی همچون ایران دوستی، علاقه به تاریخ و فرهنگ ایران، لزوم مدرن شدن کشور، سواد آموزی مردم و پیشرفت، حضور ملموسی دارد. این کتاب در سال ۱۳۲۴ شمسی در چاپخانه رضایی تبریز به زیور طبع آراسته شد.

توضیحات تکمیلی

نویسنده

تعداد صفحات

244

حجم (مگ)

3.1

نوع فایل

اسکن شده

شناسنامۀ کتاب

مکان چاپ: تبریز
ناشر: چاپخانه رضایی تبریز
تاریخ چاپ: ۱۳۲۴ هجری شمسی
نوبت چاپ: اول
زبان: فارسی

دیدگاهی دارید؟