0

 

نخل و باروت


این کتاب را به کتابخانه مورد علاقه خود بیفزایید.

توضیحات

نخل و باروت” متشکل از پنج داستان است و هرکدام به گوشه‌ای از زندگی مردمان آن دیار می‌پردازد. شخصیتهای این مجموعه با تمام تفاوتی که در لحن ومضمون داستان‌ها وجود دارد در جایی به هم می‌رسند : “سکوی گلی روبروی شط ” که دربعضی از داستان‌ها حضور دارد و شخصیت‌های داستان‌های مختلف در لحظات تنهایی روی آن می‌نشینند و به غروب خورشید نگاه می‌کنند.

داستان اول این مجموعه “مکینه” نام دارد و داستان از زبان نوجوانی شانزده هفده ساله روایت می‌شود که جستجوی او در جهان حقیقی به دنبال پدر خود به دنیای ذهن او نیز کشیده می‌شود و راوی به دنبال نشانی از پدر تمام یادها وخاطرات خود را مرور می‌کند.
روایت این داستان که از زبان نوجوان انجام می‌شود و زبان آن به خوبی توسط نویسنده اجرا شده و پرش‌های زمانی گاه و بیگاه راوی با منطق داستانی و روایت آن که در ذهن راوی شکل می‌گیرد و روایت می‌شود سازگار است. “مکینه” مونولوگ درونی راوی است با خود و در سراسر این داستان که در ذهن او روایت می‌شود راوی بیش از هرکس با پدر گمشده خود صحبت می‌کند تا شخصیت‌های دیگر داستان مثل مادرویا خواهرش.
داستان دوم مجموعه “نخل و باروت” “اعتصاب” نام دارد که به موضوع اعتصاب کارکنان شرکت نفت در اوج اعتراضات علیه شاه می‌پردازد. داستان کوتاهی که فضای ملتهب آن‌روزهای آبادان و تناقضات و درگیری‌های مردم برای پیوستن به اعتصابات را به خوبی به تصویر می‌کشد و روایتی هنری از تجربه‌ای تاریخی به دست می‌دهد. داستان سوم مجموعه “گل تاج و تنهایی عیسی” است.

این داستان متفاوت‌ترین داستان مجموعه است و داستان زن و مردی را روایت می‌کند که به دلیل بیماری زن مرگ ، فاصله و جدایی را در نزدیکی خود می‌بینند. این داستان هم با استفاده از پرش‌های زمانی ، استعاره سازی که مهمترین‌شان درخت یاس است وهمچنین به کار گیری اپیفنی یا پیش آگاهی از مرگ در مجموع داستان شاعرانه‌ای است با پایانی سوررئال و به یاد ماندنی.
“نخل و باروت” که نام مجموعه نیز از آن گرفته شده داستان متفاوتی است که در فضایی دلهره آور روایت می‌شود و خالی از جذابیت‌های خالص و ناب داستانی نیست.” نخل و باروت” در مجموع مجموعه‌ای از پنج داستان متفاوت است که شاید اگر در زمان دیگری منتشر می‌شدبیشتر دیده می‌شد.

توضیحات تکمیلی

نویسنده

قاضی ربیحاوی

تعداد صفحات

78

حجم (مگ)

2.4

نوع فایل

اسکن شده

شناسنامۀ کتاب

کتابخانه فانوس

دیدگاهی دارید؟