0

 

نفائس الفنون فی عرایس العیون جزء سوم


این کتاب را به کتابخانه مورد علاقه خود بیفزایید.

توضیحات

نفائس الفنون فی عرایس العیون (جلد ۳)

«نفائس الفنون فی عرائس العیون»، دائره المعارفی است به زبان فارسی ، تالیف علامه شمس الدین محمد بن محمود آملی ، از علمای قرن هشتم هجری، متوفای ۷۵۳ ق. ظاهرا کتاب با هدف تدریس به طلاب مدرسه سلطانیه تالیف شده است.

مؤلف، آن را قبل از ۷۳۶ ق، آغاز کرده و در حدود ۷۴۲ ق، به پایان رسانیده و به ابو اسحاق بن محمود شاه در شیراز تقدیم داشته است. کتاب، در سه جلد تنظیم گردیده و مشتمل بر مقدمه و شرح حال مؤلف به قلم سید هدایت الله مسترحمی ، مقدمه‌ای به قلم مصحح کتاب، مرحوم علامه ابو الحسن شعرانی ، مقدمه‌ای به قلم مؤلف (مشتمل بر سه فایده) و دو بخش اصلی است (بخش علوم اوایل و بخش علوم اواخر).
۱. بخش اول کتاب، به علوم اواخر اختصاص یافته و مشتمل بر ۴ مقاله است و هر مقاله، خود، مشتمل بر چند فن و هر فن، دربرگیرنده فصول متعددی می‌باشد. در این بخش، ۸۵ علم که بر ۳۶ فن بنا نهاده شده، معرفی می‌گردد.
۲. بخش دوم، به علوم اوایل اختصاص یافته و مشتمل بر ۵ مقاله و هر مقاله، مشتمل بر چند فن و هر فن، متضمن فصول گوناگونی است. در این بخش نیز ۷۵ علم از علوم اوایل که بر ۳۳ فن بنا شده، معرفی می‌گردد.
شمس الدین آملی، در این کتاب، به شیوه نویسندگان کتب علمی قرن هفتم و هشتم، نظیر خواجه نصیر الدین طوسی و قطب الدین شیرازی ، مطالب غامض علمی را در ساده‌ترین و روان‌ترین عبارات، به نثر مرسل آن روز نوشته است و در خطبه آغازین کتاب، به شیوه مرسوم عصر خود از نثر مصنوع پیروی کرده که در این کار هم توانایی خود را به خوبی نشان می‌دهد. فصل مربوط به علم انشا نیز به نثر مصنوع نوشته شده، اما در فصول دیگر، کار، متفاوت است، چون بیشتر مطالب از کتاب‌های دیگران به همان صورت نقل شده و اگر در جایی اسلوب نثر قدیم تر از شیوه عصر مؤلف است، در آن تغییری نداده. در بخش‌هایی هم به نظر می‌رسد که مطالب، توسط خود آملی از متن عربی به پارسی ترجمه شده است.

توضیحات تکمیلی

نویسنده

شمس الدین محمد بن محمود آملی

مترجم

مصحح سید ابراهیم میانجی

تعداد صفحات

602

حجم (مگ)

9.6

نوع فایل

اسکن شده

شناسنامۀ کتاب

شماره کتابشناسی ملی م‌53-2538
سرشناسه شمس‌الدین آملی‌، محمد بن محمود، قرن ق‌.
عنوان و نام پدیدآور نفائس‌‌الفنون فی عرایس‌‌العیون‌/ تالیف شمس‌الدین محمد‌بن‌‌محمود املی‌؛ با مقدمه و تصحیح و پاورقی ابوالحسن شعرانی‌.
مشخصات نشر تهران‌: اسلامیه‌1336ق.= 1296- 1377ق.= 1336.
مشخصات ظاهری 3 ج‌.: مصور، جدول‌.
یادداشت ج.1-3(چاپ سوم: 1389).
یادداشت مصحح جلد دوم ابراهیم میانجی است.
موضوع دایره‌المعارف‌ها و واژه‌نامه‌ها
موضوع اطلاعات عمومی
شناسه افزوده شعرانی‌، ابوالحسن‌،-.، مقدمه‌نویس، مصحح
شناسه افزوده میانجی‌، ابراهیم‌، – .، مصحح
رده بندی کنگره AE36/ش83ن7 1296
رده بندی دیویی 039

دیدگاهی دارید؟