0

 

نهضت جنوب: فارس، قشقایی و غائله آذربایجان


این کتاب را به کتابخانه مورد علاقه خود بیفزایید.

توضیحات

“امتناع دولت شوروی از فراخوانی نیروهایش از قلمرو ایران در پی خاتمه جنگ دوم جهانی که با تشکیل دو حکومت خودمختار در حوزه اشغال ارتش سرخ، یعنی در کردستان و آذربایجان، ابعاد نگران کننده‌تری نیز یافت، برای یک دوره بحرانی کل تحولات کشور را تحت‌الشعاع قرار داد .
واکنش طیف گسترده‌ای از عشایر و دیگر نیروهای محافظه‌کار فارس و نواحی همجوار آن در قبال این حوادث در سال ۱۳۲۵که به نام “نهضت جنوب “اشتهار یافت، یکی از این واکنش‌ها بود که نحوه شکل‌گیری و در نهایت حل و فصل آن، موضوع اصلی این کتاب را تشکیل می‌دهد .
“مولف در مقدمه کتاب می‌نویسد : “با پیش‌آمد بحران آذربایجان و فعالیت‌های گسترده حزب توده فارس، در سال ۱۳۲۵، سران ایل قشقایی نیز مانند بسیاری از دیگر نیروهای محافظه‌کار آن سامان یافته، با تشکیل اتحادیه‌ای مرکب از ایلات جنوب، اقشار شهری و روستایی به نام نهضت جنوب، دست به مقابله زدند .مقابله‌ای که در نهایت به رویارویی با نیروهای دولتی منجر شد .
این پژوهش در نظر دارد تا ضمن بازسازی تاریخی این رویداد، به گوشه‌هایی از علل و عوامل و پی آمدهای آن بپردازد .”مباحث کتاب بر نقش قشقایی استوار است ;از این رو، در فصل اول و دوم به تجدید حیات سیاسی و اجتماعی قشقایی‌ها در سال‌های بعد از شهریور ۱۳۲۰توجه شده که پیش درآمدی بود بر نهضت جنوب .در فصل‌های سوم تا ششم، به ترتیب نحوه شکل‌گیری نهضت، واکنش دولت در قبال این حرکت در دو عرصه نظامی و سیاسی، و سرانجام چگونگی پایان گرفتن آن تشریح شده است .
نگارنده پس از اشاره‌ای به موضوع خلع سلاح که از مسائل بغرنج برجای مانده از این حرکت بود (موضوع فصل هفتم)، در بخش پایانی (هشتم) علل و زمینه‌های نهضت را بررسی و ارزیابی کرده است .در پایان کتاب فهرست منابع، چند عکس و نمایه آمده است .

توضیحات تکمیلی

نویسنده

منصور نصیری‌طیبی

تعداد صفحات

171

حجم (مگ)

2

نوع فایل

اسکن شده

شناسنامۀ کتاب

شماره کتابشناسی ملی م‌81-34306
سرشناسه نصیری طیبی‌، منصور، –
عنوان و نام پدیدآور نهضت جنوب‌: فارس‌، قشقایی و غائله آذربایجان‌/ منصور نصیری طیبی‌
مشخصات نشر تهران‌: نشر و پژوهش شیرازه‌، 1381.
مشخصات ظاهری 158 ص‌.مصور
فروست (مجموعه تاریخ معاصر ایران‌34)
وضعیت فهرست نویسی فهرستنویسی قبلی‌
یادداشت کتابنامه‌: ص‌. [139] – 143؛ همچنین به‌صورت زیرنویس‌
عنوان دیگر فارس‌. قشقایی و غائله آذربایجان‌
عنوان دیگر غائله آذربایجان‌
موضوع فارس — تاریخ — واقعه 1325
موضوع آذربایجان — تاریخ — واقعه‌. 1325 – 1324
موضوع ایلات و عشایر — جنبشها و قیامها
موضوع ایران — تاریخ — پهلوی‌، 1357 – 1320 — جنبشها و قیامها
موضوع قشقایی‌
رده بندی کنگره DSR1513/7/ن‌6ن‌9
رده بندی دیویی 955/08240453

دیدگاهی دارید؟