0

 

نگرشی جامع در جهان کتابشناسی های ایران


این کتاب را به کتابخانه مورد علاقه خود بیفزایید.

توضیحات

کلمه کتابشناسی سابقه ۲۵۰۰ ساله دارد که معنی عام آن، فهرست کتابهایی است که از نظر موضوع به هم نزدیکند. در ایران که قبل از اسلام صاحب کتابخانه هایی بوده، قاعدتا فهرست کتب وجود داشته است. اما کتابشناسیهای فارسی که امروزه دیده می شود تازگی دارد.

وضعیت کنونی این گونه کتابشناسیها چنین است: کتابشناسیهای عمومی (شامل کتابشناسی ملی ایران، کتابشناسی خانبابا مشار)، کاتالوگهای مشترک، فهرست کتابخانه ها (شامل ۳۳ فهرست، کاتالوگ و کتابشناسی چاپی)، فهرستها و کاتالوگهای انفرادی ناشران و کتابفروشان (که شامل ۱۰۹ فهرست می شود که به جز دو فهرست، همگی در تهران منتشر شده اند)، نشریات ادواری (معرفی ۲۸ نشریه)، موضوعات انفرادی (حاوی ۱۴۵ کتابشناسی و فهرست) و بخش ادبیات فارسی (شامل عمومی «۲۰ فهرست» و نویسندگان و آثار انفرادی (معرفی ۱۲۰ نویسنده).

در بخش نسخ خطی این کتابشناسی نیز، ۳۰۸ سری کتابشناسی نسخه های خطی فارسی از سراسر جهان معرفی شده که البته با کتابشناسی فهرستهای نسخ خطی مرحوم افشار فرق دارد. این تحقیق ارزشمند حاصل زحمات دکتر غلامحسین تسبیحی است که کتابشناسیهای ایران را در هفت فصل دسته بندی کرده.

وی به صورت موضوعی، الفبایی و ناحیه ای تقسیم کرده و در داخل هر ناحیه یا کشور، ابتدا پایتخت را آورده و بقیه شهرها به ترتیب الفبا لیست کرده. در ابتدای کتاب نیز علائم و حروف اختصاری کتابشناسی و کتابخانه ها توضیح داده شده اند.

توضیحات تکمیلی

نویسنده

غلامحسین تسبیحی

تعداد صفحات

310

حجم (مگ)

3

نوع فایل

اسکن شده

شناسنامۀ کتاب

کتابخانه فانوس

دیدگاهی دارید؟