0

 

هائیتی و دیکتاتور آن


این کتاب را به کتابخانه مورد علاقه خود بیفزایید.

توضیحات

دکتر فرانسوا دوالیه زمام‏دار پیشین هائیتی در سال ۱۹۰۷م در یکی از روستاهای هائیتی به دنیا آمد. وی از سال ۱۹۵۷م یک حکومت دیکتاتوری متکی بر قدرت نظامیان در هائیتی به وجود آورد و همواره سعی کرد با پول و تأمین مسایل رفاهی نظامیان، آنان را به خود وفادار نگاه دارد. او در طول ۱۴ سال حکومت خود هیچ گاه از سوی نظامیان شاهد کودتا یا اقدامات براندازی نبود.

دوالیه که همواره مورد حمایت مالی و اقتصادی امریکا و کشورهای غربی بود، در سال ۱۹۶۴م خود را رئیس جمهور مادام العمر هائیتی خواند. او اولین رئیس جمهوری بود که پسرش را به عنوان ولی‏عهد خود تعیین نمود. فرانسوا دوالیه در ادامه کسب قدرت مطلقه، در سال ۱۹۶۵م خود را با نام فرانسوای اول، امپراتور هائیتی اعلام کرد.

در این دوران، فقر و بدبختی در تمام شهرها و روستاهای هائیتی به چشم می‏خورد و شورش‏های آزادی خواهانه سرکوب می‏گردید. هم‏چنین اکثر وام‏ها و کمک‏های بین‏المللی به وی، هزینه مصارف دولتی و ولخرجی‏های دوالیه و احیاناً رسیدگی به وضع نظامیان می‏شد.

در سال ۱۹۶۹م با ائتلاف احزاب مخالف، حکومت دوالیه، موجی از ترور و کشتار را به وسیله جوخه‏های مرگ خویش علیه مخالفان به راه انداخت، به گونه‏ای که سازمان کشورهای امریکایی، حکومت او را متهم به ترویج تروریسم در قاره امریکای مرکزی کرد و روابط کشورهای عضو این سازمان با رژیم دوالیه تیره شد.

فرانسوا دوالیه سرانجام در ۲۵ آوریل ۱۹۷۱م در ۶۴ سالگی درگذشت و حکومت را به پسر ۱۹ ساله‏اش ژان کلود واگذار نمود.

توضیحات تکمیلی

نویسنده

برنارد دیدریش و ال برت

مترجم

سروش حبیبی

تعداد صفحات

466

حجم (مگ)

12.5

نوع فایل

اسکن شده

شناسنامۀ کتاب

کتابخانه فانوس

دیدگاهی دارید؟