0

 

هفتاد سخن – جلد سوم


این کتاب را به کتابخانه مورد علاقه خود بیفزایید.

توضیحات

هفتاد سخن: از گو شه و کنار ادبیات فارسی

جلد ۳ از مجموعه هفتاد سخن ( جلد ۱٫ ش‍ع‍ر و ه‍ن‍ر– جلد ۲٫ ف‍ره‍ن‍گ‌ و اج‍ت‍م‍اع‌– جلد ۳٫ از گ‍وش‍ه‌ و ک‍ن‍ار ادب‍ی‍ات‌ ف‍ارس‍ی‌– جلد ۴٫ ش‍ی‍وه‌ه‍ای‌ ن‍و در ادب‍ی‍ات‌ ج‍ه‍ان‌ )

مجلد سوم از کتاب هفتاد سخن با نام ویژه از گوشه و کنار ادبیات فارسی، با تنسیقی آراسته، مشتمل است بر ۴ بخش نکته هایی از ادبیات قدیم، نثر فارسی معاصر، از خاطرات ادبی، دکتر خانلری درباره صادق هدایت و تفنن های ادبی در بخش نخست نظریات و نقدها و گزارش های مولف پیرامون ادب پیش از اسلام، شاهنامه و شاهنامه پژوهی، داستان بیدپای (کلیله و دمنه نویافته)، و ۱۳ شاعر بنام – عبید طنزپرداز تا حافظ تصویرساز، و نیز مباحثی درباره موسیقی و موسیقی دانان قدیم ایران آمده است.

بخش دوم به بررسی شعر و نثر معاصر ایران و نقد داستان رنگین کمان وانداواسیلوسکایا تخصیص یافته است و بخش سوم به نگرش استاد خانلری درباره شخصیت اجتماعی صادق هدایت و آثار ادبی او اختصاص دارد. که بسیار خواندنی ااست.

در بخش چهارم سه تفنن و طنز ادبی گرد آمده است. با نام های سفر هشتم سندباد، سرگذشت ماه و قصه اسب شا؛ که به ویژه در این قصه طنزآمیز مبانی اجتماعی و سیاسی اندیشه های دکتر خانلری نهفته است و پیداست که او رسم رسوبات تحکیم یافته، نه تنها با حاکمیت های سیاسی توتالیتر سر سازگاری نداشته، بلکه از هواخواهان برابری نیز بوده است. ما درنگ بر این قصه نوپرداخته را به همه نظریه پردازان و غمخواران مسایل اجتماعی توصیه می‌کنیم.

توضیحات تکمیلی

نویسنده

پرویز ناتل خانلری

تعداد صفحات

435

حجم (مگ)

6

نوع فایل

اسکن شده

شناسنامۀ کتاب

شماره کتابشناسی ملی م‌67-1566
سرشناسه خانلری‌، پرویز، – .
عنوان و نام پدیدآور هفتاد سخن / پرویز ناتل خانلری‌.
مشخصات نشر تهران‌: توس‌، – 1367.
مشخصات ظاهری ج.
فروست انتشارات توس‌؛ 306 343 ، 367.
یادداشت ج‌. 1 (چاپ دوم‌: 1377)
یادداشت ج‌. 2 (چاپ دوم‌: 1377).
یادداشت ج.3 (چاپ اول: زمستان 1369).
مندرجات ج‌. 1. شعر و هنر.– ج‌. 2. فرهنگ و اجتماع‌.– ج‌. 3. از گوشه و کنار ادبیات فارسی‌.– ج‌. 4. شیوه‌های نو در ادبیات جهان .
موضوع مقاله‌های فارسی — قرن 14
موضوع ادبیات فارسی — مقاله‌ها و خطابه‌ها
رده بندی کنگره PIR8037/ه7
رده بندی دیویی 4فا8/62

دیدگاهی دارید؟