0

 

هنر و زیبایی در قرون وسطی


این کتاب را به کتابخانه مورد علاقه خود بیفزایید.

توضیحات

این اثر کوتاه در صدد است که درباره پیشرفت تاریخیِ برخی از مشکلات موجود در اصول زیبایی‌شناسی و نظریات زیبایی‌شناسی که همه انرژی و پویندگی تمدّن لاتین زبانِ قرون‌وسطی را به خود مشغول ساخت، به بررسی و تحقیق بپردازد. آن هم در فاصله زمانی‌ای که از قرن ششم میلای آغاز می‌شود و تا قرن پانزدهم میلادی ادامه می‌یابد.

جمله «لاتین‌زبانان قرون‌وسطایی»، ما را به یاد فیلسوفان مکتب اسکلاستیک، و سپس به یاد کلّ محتوای فرهنگی این فلسفه می‌اندازد. امّا همزمان، از فرهنگ مردم عامی نیز سخن می‌گوید، و نگرانی دائمی من، پافشاری روی این نکته است که چگونه نظریات مرسوم و رایجِ آن دوران، با حساسیت فعلی و واقعی آن هنگام، و تولیدات و فرآورده‌های هنریِ واقعی آن برهه از تاریخ در ارتباط با یکدیگر بوده است.

هدف من از توضیح دادن تئوری زیبایی‌شناسی، کشف این واقعیت است که این نظریه، چگونه و تا چه اندازه با آن دوران انطباق داشته، و به همان اندازه، تا چه مقدار از واقعیت‌های آن عصر، فاصله داشته است؛ و نیز دریابم چه روابط پرمعنایی میان اصول زیبایی‌شناسی قرون‌وسطایی و سایر جنبه‌های تمدّن و فرهنگ قرون‌وسطی، وجود داشته است.

به طور خلاصه، سعی دارم نتیجه بگیرم که آیا نظریه زیبایی‌شناسی موفّق شده بود پاسخ‌هایی مؤثر و مفید به سؤالاتی که از لذّت و تفریح، و تولیدات نشأت می‌گرفته است ارائه کند، و این که اساسا زیبایی دارای چه معنا و مفهومی برای انسان قرون‌وسطایی بوده است؟ و این که چگونه نظریه‌ای فلسفی، می‌توانسته است به عنوان محرّک و مسیری برای تجربه هنری و اجرای ملموسِ هر اندیشه هنری و معنوی به شمار رود؟…

توضیحات تکمیلی

نویسنده

اومبرتو اکو

مترجم

فریده مهدوی‌دامغانی

تعداد صفحات

275

حجم (مگ)

3.3

نوع فایل

اسکن شده

شناسنامۀ کتاب

شماره کتابشناسی ملی م‌79-19864
سرشناسه اکو، اومبرتو، – م.
Eco, Umberto
عنوان و نام پدیدآور هنر و زیبایی در قرون وسطی‌/ اثر اومبرتو اکو؛ ترجمه فریده مهدوی‌دامغانی‌.
مشخصات نشر تهران‌: تیر، 1381.
مشخصات ظاهری 368 ص.
یادداشت کتاب حاضر از متن انگلیسی با عنوان "Art and beauty in the middle ages" به فارسی برگردانده شده است.
یادداشت عنوان اصلی: Arte bellezza nelliestetica medievale.
موضوع زیبایی‌شناسی قرون وسطا
شناسه افزوده مهدوی دامغانی‌، فریده‌، -، مترجم
شناسه افزوده Mahdavi Damghani, Farideh
رده بندی کنگره BH131/الف79 1381
رده بندی دیویی 111/85094

دیدگاهی دارید؟